[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 117-103 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ­ای استراتژیک و بازیهای رایانه ­ای تفننی بر تفکر خلاق دانش ­آموزان
سوسن فرخی، پناه سالمی، کیمیا مقدم، مهدی بدلی
چکیده:   (4324 مشاهده)

هدف این پژوهش مقایسه تأثیر بازیهای رایانه­ ای استراتژیک و بازیهای رایانه­ ای تفننی بر پرورش خلاقیت دانش ­آموزان پایه اول متوسطه شهر تهران بوده است.روش محققان در این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با دو گروه بود که یک گروه ازبازیهای ­رایانه­ ای استراتژیک و گروه دیگر از بازیهای رایانه­ ای تفننی استفاده کرده­ اند. جامعه آماری این پژوهش شامل همۀدانش ­آموزان پسر پایه اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. ازاین جامعه،یک مدرسه باروش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای انتخاب شدو از آن مدرسه نیز دو کلاس پایه اول متوسطه انتخاب شدکه به طور تصادفی یک کلاس گروه کنترل و دیگری گروه آزمایش را تشکیل دادند.در اجرای پژوهش ابتدا آزمون خلاقیت برای هر دو گروه اجرا شد. سپس هر دوگروه به مدت یک ترم تحصیلی در معرض بازیهای رایانه ­ای (یک گروه بازیهای رایانه ­ای استراتژیک و گروه دیگر بازیهای رایانه­ ای تفننی) قرار گرفت. در پایان ترم پس ­آزمون خلاقیت برای هر دو گروه اجرا شد. درنهایت نمرات حاصل از آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته­ های این پژوهش، اثربخشی استفاده از بازیهای رایانه­ ای استراتژیک نسبت به بازیهای رایانه ­ای تفننی را در خلاقیت و سه ابعاد آن (سیالی، انعطا ف­ پذیری و بسط) نشان داد ولی در بعد ابتکار، تفاوتی معنا­دارمیان دو گروه مشاهده نشد. نتیجه این پژوهش دال بر مفید بودن بازیهای رایانه ­ای استراتژیک نسبت به بازیهای رایانه ­ای تفننی در رشد تفکر خلاقانه دانش ­آموزان بود؛ ازاین ­رو توصیه می­شود که مسئولان، مدیران، معلمان و والدین انجام دادن بازیهای رایانه­ ای استراتژیک  را برای دانش ­آموزان توصیه کنند.

واژه‌های کلیدی: بازی رایانه­ ای، بازی رایانه­ ای استراتژیک، بازی رایانه­ ای تفننی، تفکر خلاق
متن کامل [PDF 1409 kb]   (2513 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/28 | پذیرش: 1395/5/12 | انتشار: 1395/10/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Comparison between the Impact of Strategic and Recreational Computer Games on Students’ Creative Thinking. QJFR 2015; 12 (3) :103-117
URL: http://qjfr.ir/article-1-50-fa.html

فرخی سوسن، سالمی پناه، مقدم کیمیا، بدلی مهدی. مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ­ای استراتژیک و بازیهای رایانه ­ای تفننی بر تفکر خلاق دانش ­آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1394; 12 (3) :103-117

URL: http://qjfr.ir/article-1-50-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710