مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر تفکر خلاق دانش آموزان
|
سوسن فرخی، پناه سالمی، کیمیا مقدم، مهدی بدلی |
|
|
چکیده: (4324 مشاهده) |
هدف این پژوهش مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر تهران بوده است.روش محققان در این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه بود که یک گروه ازبازیهای رایانه ای استراتژیک و گروه دیگر از بازیهای رایانه ای تفننی استفاده کرده اند. جامعه آماری این پژوهش شامل همۀدانش آموزان پسر پایه اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. ازاین جامعه،یک مدرسه باروش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدو از آن مدرسه نیز دو کلاس پایه اول متوسطه انتخاب شدکه به طور تصادفی یک کلاس گروه کنترل و دیگری گروه آزمایش را تشکیل دادند.در اجرای پژوهش ابتدا آزمون خلاقیت برای هر دو گروه اجرا شد. سپس هر دوگروه به مدت یک ترم تحصیلی در معرض بازیهای رایانه ای (یک گروه بازیهای رایانه ای استراتژیک و گروه دیگر بازیهای رایانه ای تفننی) قرار گرفت. در پایان ترم پس آزمون خلاقیت برای هر دو گروه اجرا شد. درنهایت نمرات حاصل از آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های این پژوهش، اثربخشی استفاده از بازیهای رایانه ای استراتژیک نسبت به بازیهای رایانه ای تفننی را در خلاقیت و سه ابعاد آن (سیالی، انعطا ف پذیری و بسط) نشان داد ولی در بعد ابتکار، تفاوتی معنادارمیان دو گروه مشاهده نشد. نتیجه این پژوهش دال بر مفید بودن بازیهای رایانه ای استراتژیک نسبت به بازیهای رایانه ای تفننی در رشد تفکر خلاقانه دانش آموزان بود؛ ازاین رو توصیه میشود که مسئولان، مدیران، معلمان و والدین انجام دادن بازیهای رایانه ای استراتژیک را برای دانش آموزان توصیه کنند.
|
|
واژههای کلیدی: بازی رایانه ای، بازی رایانه ای استراتژیک، بازی رایانه ای تفننی، تفکر خلاق |
|
متن کامل [PDF 1409 kb]
(2513 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/1/28 | پذیرش: 1395/5/12 | انتشار: 1395/10/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|