[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 49-66 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر انتخاب سبکهای مقابله با استرس در میان دانش آموزان 
دکتر محمدعلی احمدوند ، سمیه یوسفی
چکیده:   (244 مشاهده)
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر انتخاب سبکهای مقابله با استرس در میان دانش آموزان

دکتر محمدعلی احمدوند1
سمیه یوسفی2

چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ذهن آگاهی بر سبکهای مقابله با استرس در میان دانش‌­آموزان پسر پایۀ نهم شهر اندیشه بود که در سال تحصیلی 95-1394 انجام گرفت. بدین منظور از میان دبیرستانهای این شهر دبیرستان مولانا به‌ شیوۀ تصادفی انتخاب شد. سپس تمام دانش آموزان پایه نهم این دبیرستان به پرسشنامۀ سبکهای مقابله اندلر و پارکر (1990) پاسخ دادند و از میان دانش‌آموزانی که پایین‌ترین نمره را در سبک مقابله مسئله- مدار کسب کرده بودند (ملاک ورود به پژوهش) 40 نفر انتخاب و به‌ شیوۀ تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش در هشت جلسۀ هفتگی یک‌ساعته شرکت کردند و برای آشنایی و تسلط بر ذهن آگاهی، تمرینات لازم را انجام دادند. یک هفته پس از برنامۀ مداخله، پرسشنامه سبک مقابله در هر دو گروه اجرا شد تا اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بررسی شود. تحلیل داده‌ها با بهره­‌گیری از آزمون کوواریانس چند متغیری صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آموزش مهارتهای ذهن آگاهی بر تغییر سبکهای مقابله تأثیر دارد و افراد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بیشتر از سبک مقابله مسئله- مدار و کمتر از سبکهای مقابله هیجان- مدار و اجتنابی استفاده کردند.
 
کلید واژگان: مهارتهای ذهن آگاهی، سبک مقابله مسئله- مدار، سبک هیجان- مدار، سبک اجتنابی

   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/11/4                    تاریخ پذیرش: 96/6/12
1. دانشیار روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب (نویسنده مسئول) ma_ahmadvand@azad.ac.ir
2. کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی kyana.1384.1384@gmail.com

 
واژه‌های کلیدی: مهارتهای ذهن آگاهی، سبک مقابله مسئله- مدار، سبک هیجان- مدار، سبک اجتنابی
متن کامل [PDF 435 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadvand M, Yousefi S. The Impact of Mindfulness Training on the Use of Coping Strategies by Students. QJFR. 2017; 14 (3) :49-66
URL: http://qjfr.ir/article-1-359-fa.html

احمدوند محمدعلی، یوسفی سمیه. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر انتخاب سبکهای مقابله با استرس در میان دانش آموزان . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (3) :49-66

URL: http://qjfr.ir/article-1-359-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 804 queries by yektaweb 3600