[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 65-86 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی برنامه­ های درسی ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی در ایجاد صلاحیتهای لازم در معلمان به منظور تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامه­ های درسی و تربیتی دوره
نسرین فارسی علی ­آباد ، فائزه ناطقی، محمد سیفی
چکیده:   (109 مشاهده)
ارزیابی برنامه­ های درسی ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی در ایجاد صلاحیتهای لازم در معلمان به منظور تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامه­ های درسی و تربیتی دوره
 
نسرین فارسی علی ­آباد1
دکتر فائزه ناطقی2
دکتر محمد سیفی3
چکیده
این تحقیق با هدف ارزیابی اثربخشی برنامه­های درسی ضمن خدمت معلمان دورۀ ابتدایی در تحقق بخشیدن به هدف  کلی  برنامه ­های درسی و تربیتی دوره ابتدایی ایران انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف مطالعه، در زمرۀ پژوهشهای ارزشیابی است که براساس پرسشهای مطرح شده در آن، از روشهای گوناگون کتابخانه ای، تحلیل محتوای کیفی –قیاسی و توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را سند برنامه درسی ملی، سند مبانی نظری تحول بنیادین، متون مرتبط با برنامه ­ریزی درسی و ارزشیابی آموزشی، معلمان ابتدایی شهرستان رفسنجان که حدود نود درصد از دوره­ های ضمن خدمت را به منظور انطباق با تغییرات انجام شده در برنامه­ های درسی دوره ابتدایی گذرانده بودند(در مجموع ۳۲۱ معلم) و نیز 21 مدرس دوره­ های ضمن خدمت تشکیل داد. روش نمونه ­گیری در زمینۀ اسناد تمام شماری، متون تخصصی نمونه­ گیری در دسترس و در زمینۀ جامعه آماری تمام شماری بود. ابزار گرد آوری داده ­ها برگه(فیش) و نمون برگ (چک لیست) محقق ساخته، مصاحبه و دو پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی این ابزارتأیید شده است. در پاسخ به سؤالهای فرعی پژوهش،نه عنصر برنامه درسی کلاین به عنوان ملاک ارزیابی برنامه­ های درسی ضمن خدمت در نظر گرفته شد و برای تعیین وضعیت ملاکها ۱۰۶ نشانگر از متن اسناد بیرون کشیده شد و نظر متخصصان معیار قضاوت میزان مطلوبیت نشانگرها ودر نهایت ملاکها قرار گرفت. نتیجه ارزیابی وضعیت نسبتاً مطلوب برنامه ­ها در راستای تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامه ­های درسی و تربیتی دوره بود. 
کلید واژگان: ارزشیابی، برنامه­ درسی، آموزش ضمن خدمت، معلمان دورۀ ابتدایی، برنامه درسی ملی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 3/8/95       تاریخ پذیرش: 7/3/96
1. دانشجوی دکتری برنامه­ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک،اراک، ایرانn.farsi42@gmail.com
2.استادیار، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک،اراک، ایران (نویسنده مسئول)f-nateghi@iau-arak.ac.ir3.استادیار، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد  اسلامی واحد اراک،اراک،ایرانm.seifi@iau-arak.ac.ir
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، برنامه­ درسی، آموزش ضمن خدمت، معلمان دورۀ ابتدایی، برنامه درسی ملی
متن کامل [PDF 1294 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

An Evaluation of the Curricula for In-Service Training of Primary School Teachers to Assess the Fulfillment of Curricular Objectives. QJFR. 2017; 14 (2) :65-86
URL: http://qjfr.ir/article-1-303-fa.html
فارسی علی ­آباد نسرین، ناطقی فائزه، سیفی محمد. ارزیابی برنامه­ های درسی ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی در ایجاد صلاحیتهای لازم در معلمان به منظور تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامه­ های درسی و تربیتی دوره . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (2) :65-86

URL: http://qjfr.ir/article-1-303-fa.html

دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 793 queries by yektaweb 3478