| ارائه مدل ساختاری پیشبینی رفتارهای خودشکن تحصیلی براساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه | 
								
								  | سجاد طاهرزاده قهفرخی    | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (403 مشاهده) | 
								
								  | هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری پیشبینی رفتارهای خودشکن تحصیلی بر اساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش همۀ دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش 382 نفر از این دانشآموزان بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشــــنامه شناخت و رفتار خودشکن کانینگهام (2007)، پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984)، پرسشنامه ادراک شیوه تربیتی والدین گرولنیک و همکاران (1997) و پرسشنامه جو یادگیری ادراکشده بلک و دسی (2000) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلاتساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS وAMOS استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که مدل ساختاری پیشبینی رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشآموزان بر اساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی از برازشی مطلوب برخوردار است. همچنین میان جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با سازگاری تحصیلی، میان جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با رفتارهای خودشکن تحصیلی و میان سازگاری تحصیلی با رفتارهای خودشکن رابطه وجود دارد. در نتیجه، جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی بهطور مستقیم و نیز با میانجیگری سازگاری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشآموزان رابطه دارند. | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  رفتارهای خودشکن تحصیلی، جو یادگیری کلاس، ادراک شیوه والدینی، سازگاری تحصیلی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 560 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (178 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1402/10/9 | پذیرش: 1403/2/31 | انتشار: 1404/7/17
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |