ارائه مدل ساختاری پیشبینی رفتارهای خودشکن تحصیلی براساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه
|
سجاد طاهرزاده قهفرخی  |
|
|
چکیده: (23 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری پیشبینی رفتارهای خودشکن تحصیلی بر اساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش همۀ دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش 382 نفر از این دانشآموزان بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشــــنامه شناخت و رفتار خودشکن کانینگهام (2007)، پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984)، پرسشنامه ادراک شیوه تربیتی والدین گرولنیک و همکاران (1997) و پرسشنامه جو یادگیری ادراکشده بلک و دسی (2000) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلاتساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS وAMOS استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که مدل ساختاری پیشبینی رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشآموزان بر اساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی از برازشی مطلوب برخوردار است. همچنین میان جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با سازگاری تحصیلی، میان جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با رفتارهای خودشکن تحصیلی و میان سازگاری تحصیلی با رفتارهای خودشکن رابطه وجود دارد. در نتیجه، جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی بهطور مستقیم و نیز با میانجیگری سازگاری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشآموزان رابطه دارند. |
|
واژههای کلیدی: رفتارهای خودشکن تحصیلی، جو یادگیری کلاس، ادراک شیوه والدینی، سازگاری تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 560 kb]
(21 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/9 | پذیرش: 1403/2/31 | انتشار: 1404/7/17
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|