[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 84-65 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل ساختاری پیش‌بینی رفتارهای خودشکن ‌تحصیلی براساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه
سجاد طاهرزاده قهفرخی
چکیده:   (23 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری پیش‌بینی رفتارهای خودشکن تحصیلی بر اساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات‌ ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش همۀ دانش‌آموزان دختر دوره‌ دوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش 382 نفر از این دانش‌آموزان بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشــــنامه‌ شناخت و رفتار خودشکن کانینگهام (2007)، پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984)، پرسشنامه ادراک شیوه تربیتی والدین گرولنیک و همکاران (1997) و پرسشنامه جو یادگیری ادراک­‌شده بلک و دسی (2000) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌­یابی معادلات‌ساختاری به کمک نرم‌افزارهای SPSS وAMOS استفاده شده است. یافته‌ها نشان دادند که مدل ساختاری پیش‌بینی رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی از برازشی مطلوب برخوردار است. همچنین میان جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با سازگاری تحصیلی، میان جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با رفتارهای خودشکن تحصیلی و میان سازگاری تحصیلی با رفتارهای خودشکن رابطه وجود دارد. در نتیجه، جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی به‌طور مستقیم و نیز با میانجیگری سازگاری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش‌آموزان رابطه دارند.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای خودشکن ‌تحصیلی، جو یادگیری کلاس، ادراک شیوه‌ والدینی، سازگاری تحصیلی
متن کامل [PDF 560 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/9 | پذیرش: 1403/2/31 | انتشار: 1404/7/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taherzadeh Ghahfarrokhi S. A Structural Equation Model for Predicting Academic Self-Defeating Behaviors Based on Classroom Learning Climate and Perceived Parenting Style: The Mediating Role of Academic Adjustment in Female Secondary Students. QJFR 2025; 22 (2) :65-84
URL: http://qjfr.ir/article-1-2618-fa.html

طاهرزاده قهفرخی سجاد. ارائه مدل ساختاری پیش‌بینی رفتارهای خودشکن ‌تحصیلی براساس جو یادگیری کلاس و ادراک شیوه والدینی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (2) :65-84

URL: http://qjfr.ir/article-1-2618-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4725