هدف این پژوهش بررسی توسعه ورزش دانشآموزی مبتنی بر یادگیری مادامالعمر و توسعه پایدار در ورزش مدارس بود. روش پژوهش بر اساس نظریه دادهبنیاد مبتنی بر رویکرد سیستماتیک بود. شرکتکنندگان این پژوهش را همه متخصصانی تشکیل دادند که دانش و تجربه کافی در حوزه ورزش دانشآموزی داشتند (n=15). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و معیار- محور بود. ابزار اندازهگیری مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. نتایج نشان میدهد که بستر به وجود آورنده توسعه ورزش دانشآموزی مبتنی بر یادگیری مادامالعمر و توسعه پایدار در ورزش مدارس امکانات و تجهیزات ورزشی، مدیریت و اهمیت به تخصصگرایی در مدارس و تبلیغات و اطلاعرسانی است. شرایط مداخلهگر شامل عوامل تسهیلکننده و عوامل بازدارنده بودند و شرایط زمینهای نیز شامل منابع انسانی، عوامل زیرساختی و مالی، فرهنگسازی ورزش، هماهنگی نهادهای متولی و عوامل مختص دانشآموزان بودند. راهبردها شامل مدیریت ورزش مدارس، تعامل داخلی و بینالمللی، عوامل مالی و اقتصادی و عوامل آموزشی و پژوهشی بودند و درنهایت پیامد شامل عامل مختص دانشآموزان و ورزش مدارس، توسعه ورزش همگانی و قهرمانی، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عامل سلامتی شده است. بهطورکلی نتیجه الگو نشان میدهد که تجهیز امکانات در ورزش مدارس، توجه به تخصصگرایی و مدیریت پیشرفته و هماهنگی و تعامل میان نهادهای متولی میتواند سبب بهبود عملکرد و وضعیت دانشآموزان، توسعه ورزش قهرمانی و همگانی، تأثیرات مثبت فرهنگی و اجتماعی و درنهایت بهبود بیماریهای روحی، روانی و جسمی شود.
Bastami A, Hadavi S F, RamezaniNezhad R. Designing a Model for Student Sports Development Based on Lifelong Learning in a Learning City: A Grounded Theory Approach. QJFR 2025; 22 (2) :159-176 URL: http://qjfr.ir/article-1-2465-fa.html
بسطامی علی، هادوی سیده فریده، رمضانی نژاد رحیم. طراحی مدل توسعه ورزش دانش آموزی مبتنی بر یادگیری مادام العمر در شهر یادگیرنده: نظریه داده بنیاد. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (2) :159-176