[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 102-89 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش مهارتهای فراشناختی بر کاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان
ابوطالب سعادتی شامیر ، راحله طاهرغلامی ، شهربانو جلایی
چکیده:   (4308 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسیتأثیرآموزش مهارتهای فرا شناختی بر کاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان انجام شده است.جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم دبیرستانهای دولتی شهر بجنورد در سال تحصیلی 95-1394 بوده است.در این پژوهش 40 دانش آموز با روش نمونه­گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند که به صورت تصادفی در گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل (20) نفر جایگزین شدند. ابزارمورداستفادهپرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1980) و مقیاس اهمال­کاری تحصیلی فرم دانش آموز سولومون و راث بلوم (1989) بود. ابتداازهمۀدانش آموزان پیشآزمونبهعملآمد،سپس آموزش مهارتهای فرا شناختی در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای و در 6 هفته (هفته‌ای دو جلسه) بر اساس رویکرد شناختی-رفتاری برای گروه آزمایش ارائه شد.پسازآموزش دادنمهارتهای فرا شناختی ازهمۀدانش آموزانپسآزمونبهعملآمدوداده‌هایبه دستآمدهباآزمونتحلیلکواریانسموردتجزیهوتحلیلقرارگرفتند. نتایجنشاندادکهمداخلهآزمایشیبرکاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان معناداراست، یعنیدانش آموزانی که از مهارت بهینه شناختی استفاده می­کنند و در کنار آن اطلاعاتی مناسب در مورد خودشان،تکلیف و راهبردهای یادگیری دارند می­توانند اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان خود را کاهش دهند.

واژه‌های کلیدی: مهارتهای فرا شناختی، اهمال­کاری تحصیلی، اضطراب امتحان
متن کامل [PDF 594 kb]   (1724 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/21 | پذیرش: 1395/11/2 | انتشار: 1396/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seadati Shamir, Ph.D. A, Tahergholami R, Jalai, Ph.D. S. The Impact of Metacognitive Skills Training on the Reduction of Academic Procrastination and Test Anxiety. QJFR 2017; 14 (1) :89-102
URL: http://qjfr.ir/article-1-245-fa.html

سعادتی شامیر ابوطالب، طاهرغلامی راحله، جلایی شهربانو. تأثیرآموزش مهارتهای فراشناختی بر کاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (1) :89-102

URL: http://qjfr.ir/article-1-245-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645