[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 46-29 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی ذهنی‌سازی بر خود ناتوان‌سازی تحصیلی و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان
سارا باقرزاده جلیلوند ، صدیقه احمدی ، کیانوش زهراکار
چکیده:   (20 مشاهده)
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر ذهنی‌سازی بر خود ناتوان‌سازی تحصیلی و تنظیم شناختی هیجان در دانش‌آموزان انجام شده است. روش پژوهش نیمه­‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را همه دانش‌آموزان دختر دورۀ اول متوسطه در سال 1401-1400 تهران تشکیل دادند. نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام شد؛ به‌­این ترتیب که ابتدا پرسشنامه‌ها در میان 120 نفر از دانش‌آموزان یک مدرسه که تمایل به مشارکت در پژوهش داشتند، اجرا شد، سپس از میان آنان 32 دانش‌آموز دارای معیارهای ورود به پژوهش، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (16نفر گروه کنترل، 16نفر گروه آزمایش). آموزش مبتنی بر ذهنی‌سازی در 10 جلسۀ 60 دقیقه‌ای (8 جلسه دانش‌آموزان و 2 جلسه والدین)، به مدت دو ماه روی گروه آزمایش اجرا شد، در حالی که گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای براین‌اساس دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های خودناتوان‌سازی تحصیلی (ASHS) شوینگر و استینس­‌مایر-پلستر (2011) و تنظیم شناختی هیجان (CERQ) گارنفسکی و کرایج (2006) بود. داده‌های به‌دست‌آمده از اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون با به­‌کارگیری روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر ذهنی‌سازی بر خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان و همچنین بر تنظیم شناختی هیجان ایشان مؤثر بوده است (P<0.01). از این رو پیشنهاد می‌شود که در جهت بهبود وضعیت تحصیلی و سلامت روانی دانش‌آموزان، این رویکرد بیشتر موردتوجه سازمانهای مربوطه قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: ذهنی‌سازی، خودناتوان‌سازی تحصیلی، تنظیم شناختی هیجان، دانش‌آموزان، نوجوانان
متن کامل [PDF 498 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/1 | پذیرش: 1402/4/5 | انتشار: 1404/7/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagherzadeh Jalilvand S, Ahmadi S, Zahrakar K. The Effectiveness of Mentalization-Based Training on Students’ Academic Self-Handicapping and Cognitive Emotion Regulation. QJFR 2025; 22 (2) :29-46
URL: http://qjfr.ir/article-1-2368-fa.html

باقرزاده جلیلوند سارا، احمدی صدیقه، زهراکار کیانوش. اثربخشی ذهنی‌سازی بر خود ناتوان‌سازی تحصیلی و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (2) :29-46

URL: http://qjfr.ir/article-1-2368-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4725