[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 122-105 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش هشیاری در لحظه ها بر استرس والدگری و تعارضات والد-فرزندی والدین کودکان بیش فعال
محمدجواد پورمحسنی ، آزاده ابویی ، محسن سعیدمنش
چکیده:   (25 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش هشیاری در لحظه‌­ها بر استرس والدگری و تعارضات والد-فرزندی والدین کودکان بیش­‌فعال بود. پژوهش از نوع  مطالعات  نیمه­‌آزمایشی و  طرح آن از نوع  پیش‌­آزمون – پس‌­آزمون  با  گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ والدین دارای کودک بیش­‌فعال کاشان به تعداد 473 نفر در  سال 1400 بود .  نمونه پژوهش 30 نفر از والدین دارای کودکان مبتلا به بیش‌­فعالی بودند که به روش نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب و با گزینش تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش  8 جلسه آموزش مربوط  به هشیاری در لحظه­‌ها را دریافت کرد، اما گروه کنترل در این زمینه آموزشی دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استرس والدینی (بری و جونز، 1995) و  پرسشنامه تعارض والد-فرزندی اشتراوس و همکاران(۱۹۹۸) بود که در دو مرحله پیش از اجرای پژوهش و پس از پایان جلسات آموزشی برای هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل داده‌­ها از تحلیل کوواریانس و نرم‌­افزار SPSS­22 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش هشیاری در لحظه‌­ها بر استرس والدگری (0/01  > P )  با میزان اثر 0/83 و بر تعارضات والد-فرزندی  ( 01/0  > P) با میزان اثر 0/75، تأثیر دارد. از این رو، هشیاری در لحظه­‌ها می­تواند به منزلۀ یک روش غیردارویی مؤثر برای کاهش مشکلات روان­شناختی والدین دارای کودکان بیش‌­فعال به کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: هشیاری در لحظه ها، استرس والدگری، تعارضات والد -فرزندی، کودکان بیش فعال
متن کامل [PDF 503 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/5 | پذیرش: 1402/1/31 | انتشار: 1404/7/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmohseni M J, Abooei A, Saeidmanesh M. The Effectiveness of Mindfulness Training on Parenting Stress and Parent–Child Conflicts in Parents of Children with ADHD. QJFR 2025; 22 (2) :105-122
URL: http://qjfr.ir/article-1-2290-fa.html

پورمحسنی محمدجواد، ابویی آزاده، سعیدمنش محسن. اثربخشی آموزش هشیاری در لحظه ها بر استرس والدگری و تعارضات والد-فرزندی والدین کودکان بیش فعال. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (2) :105-122

URL: http://qjfr.ir/article-1-2290-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4725