هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش هشیاری در لحظهها بر استرس والدگری و تعارضات والد-فرزندی والدین کودکان بیشفعال بود. پژوهش از نوع مطالعات نیمهآزمایشی و طرح آن از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ والدین دارای کودک بیشفعال کاشان به تعداد 473 نفر در سال 1400 بود . نمونه پژوهش 30 نفر از والدین دارای کودکان مبتلا به بیشفعالی بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گزینش تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش مربوط به هشیاری در لحظهها را دریافت کرد، اما گروه کنترل در این زمینه آموزشی دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استرس والدینی (بری و جونز، 1995) و پرسشنامه تعارض والد-فرزندی اشتراوس و همکاران(۱۹۹۸) بود که در دو مرحله پیش از اجرای پژوهش و پس از پایان جلسات آموزشی برای هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش هشیاری در لحظهها بر استرس والدگری (0/01 > P ) با میزان اثر 0/83 و بر تعارضات والد-فرزندی ( 01/0 > P) با میزان اثر 0/75، تأثیر دارد. از این رو، هشیاری در لحظهها میتواند به منزلۀ یک روش غیردارویی مؤثر برای کاهش مشکلات روانشناختی والدین دارای کودکان بیشفعال به کار گرفته شود.
Pourmohseni M J, Abooei A, Saeidmanesh M. The Effectiveness of Mindfulness Training on Parenting Stress and Parent–Child Conflicts in Parents of Children with ADHD. QJFR 2025; 22 (2) :105-122 URL: http://qjfr.ir/article-1-2290-fa.html
پورمحسنی محمدجواد، ابویی آزاده، سعیدمنش محسن. اثربخشی آموزش هشیاری در لحظه ها بر استرس والدگری و تعارضات والد-فرزندی والدین کودکان بیش فعال. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (2) :105-122