واکاوی مفهوم نقشهای تحصیلی مشارکت والدین درآموزش دوره عمومی برخط مدارس در دوران شیوع کرونا: مطالعه سنتزپژوهی
|
سودابه عضدالملکی  |
|
|
چکیده: (18 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر واکاوی مفهوم نقشهای تحصیلی مشارکت والدین در آموزش دوره عمومی برخط مدارس در دوران شیوع کرونا بوده است. روش پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای کیفی است که با روش فراترکیب انجام شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش به جستجوی نظاممند در جامعه آماری شامل همه مقالات پایگاههای اطلاعاتی الزویر، اریک، اشپرینگر، پروکوئست، تیلور اند فرانسیس، ریسرچ گیت و گوگل اسکالر پرداخته شده است. پژوهش به روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) و بر اساس چارچوب نظریه مشارکت سازمانهای اجتماعی تحصیلی انجام شده است. برای سنجش روایی و پایایی فراترکیب از برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که تعداد 24 منبع منتخب بعد از مراحل ارزیابی کیفیت، با معیارهای موردپذیرش منطبق بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها به روش کدگذاری انجام گرفته است. نتایج نشان داد که شش مقوله اصلی از نقش والدین در طول یادگیری برخط در خانه، شامل سازماندهی، تسهیلگری، پایش و نظارت، ایجاد انگیزه، پرورش عوامل محیطی و پشتیبانی از راهبردهای مجازی در یادگیری کودکان در شرایط همهگیری شناسایی شده است. همچنین نتایج نشان داد که چارچوب مشارکت سازمانهای اجتماعی تحصیلی دارای پتانسیل قوی برای درک پژوهشها در زمینۀ نقشهای والدین است، اما برخی از نقشهای والدین همچون پشتیبانی از راهبردهای مجازی کاملاً در چارچوب موردنظر قرار نمیگیرند. |
|
واژههای کلیدی: آموزش از راه دور، نقشهای والدین، دوره آموزش عمومی، یادگیری برخط، کووید-19 |
|
متن کامل [PDF 499 kb]
(11 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/29 | پذیرش: 1401/8/21 | انتشار: 1404/4/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|