هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه میان هیجان تحصیلی و اشتیاق تحصیلی با میانجیگری خودپنداره در فرزندان ایثارگران دوره متوسطه استان آذربایجان شرقی بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1180 نفر از فرزندان ایثارگران استان آذربایجان شرقی بود که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس دوره متوسطه مشغول به تحصیل بودند. از میان آنان 332 نفر برای نمونه به شیوه تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005) و پرسشنامه خودپنداره بک (1978) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر استفاده شد. روابط میانجی با روش بوت استرپ آزموده شدند. دادهها از طریق نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج بهدست آمده، الگوی نهایی برازش خوبی بر دادهها نشان داد. نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که خودپنداره در رابطه میان هیجان تحصیلی و اشتیاق تحصیلی نقش میانجی دارد، بنابراین هیجان تحصیلی مثبت بهصورت مستقیم و با میانجیگری خودپنداره با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معنادار دارد. میان اشتیاق تحصیلی و هیجان منفی، رابطه منفی معنادار وجود دارد که 23 درصد از واریانس اشتیاق تحصیلی به واسطه متغیرهای هیجان تحصیلی پیشبینی میشود. بنابراین هیجانهای تحصیلی مثبت در میان فرزندان ایثارگران دوره متوسطه اول و دوم استان آذربایجان شرقی با میانجیگری خودپنداره توانسته است اشتیاق تحصیلی آنان را افزایش دهد.
Sahebi Kuzeh Kanan J, PanahAli, Ph.D. A, Hosseininasab S D. The Relationship between Academic Emotions and Academic Engagement in Veterans’ Children in East Azerbaijan Province: The Mediating Role of Self-Concept. QJFR 2023; 20 (2) :79-94 URL: http://qjfr.ir/article-1-1963-fa.html
صاحبی کوزه کنان جواد، پناه علی امیر، حسینی نسب سید داود. تحلیل روابط میان هیجان تحصیلی و اشتیاق تحصیلی با میانجیگری خودپنداره در فرزندان ایثارگران آذربایجان شرقی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (2) :79-94