[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 110-95 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی هنر-بازی درمانی و آموزش ذهن‌آگاهی بر مهارتهای حل مسئله دانش‌آموزان پسر پایه ششم
لقمان صالحی ، رحیم بدری گرگری ، علی‌نقی اقدسی
چکیده:   (1226 مشاهده)
هدف از انجام دادن پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر هنر-بازی درمانی و آموزش ذهن‌آگاهی بر بهبود مهارتهای حل مسئله دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی بود. پژوهش نیمه‌­آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه گواه با دو گروه آزمایش انجام گرفته است. جامعه آماری شامل همۀ دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بوکان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه آماری، به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 45 دانش‌آموز انتخاب و به­‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر برای هر گروه) و یک گروه گواه (15 نفر) گمارش شدند. گروههای آزمایش تحت آموزش دو برنامه مداخله متفاوت هنر-بازی درمانی و آموزش ذهن‌آگاهی قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای پیش‌آزمون و پس‌آزمون پرسشنامه حل مسئله هپنر و پیترسون (1982) بود. گروه آزمایش اول، 12 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت مداخله هنر-بازی درمانی و آزمودنیهای گروه آزمایش دوم، 12 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش ذهن‌آگاهی قرار گرفتند. گروه گواه، هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده‌ها، از روشهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تک متغیری و آزمون مقایسه‌های زوجی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که میان گروههای آزمایشی و گروه گواه از لحاظ خرده‌مقیاسهای حل مسئله (اعتماد به حل مسئله، سبک گرایش-اجتناب و مهار شخصی) در مرحله پس‌آزمون تفاوت معنا‌دار وجود دارد(0.05  ≥ P). نتایج دیگر نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی در مقایسه با هنر-بازی درمانی تأثیر بیشتری بر حل مسئله دانش‌آموزان دارد (0.05 ≥ P). بنابراین، آموزش ذهن‌آگاهی به­‌مثابه یک روش مداخله‌ای مؤثر می‌تواند در محیطهای آموزشی به‌­منظور بهبود توانایی حل مسئله و ارتقای مهارتهای شناختی کودکان دبستانی  مورد استفاده مربیان و معلمان قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: حل مسئله، هنر-بازی درمانی، آموزش ذهن‌آگاهی، دانش‌آموزان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 533 kb]   (704 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/24 | پذیرش: 1401/2/4 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi L, Badri Gargari R, Aghdasi A N. Comparing the Effectiveness of Art-Play Therapy and Mindfulness-Based Training in Promoting Problem Solving Skills of Elementary School Sixth-Graders. QJFR 2023; 20 (2) :95-110
URL: http://qjfr.ir/article-1-1935-fa.html

صالحی لقمان، بدری گرگری رحیم، اقدسی علی‌نقی. مقایسه اثربخشی هنر-بازی درمانی و آموزش ذهن‌آگاهی بر مهارتهای حل مسئله دانش‌آموزان پسر پایه ششم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (2) :95-110

URL: http://qjfr.ir/article-1-1935-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710