هدف از انجام دادن پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر هنر-بازی درمانی و آموزش ذهنآگاهی بر بهبود مهارتهای حل مسئله دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی بود. پژوهش نیمهآزمایشی حاضر با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه با دو گروه آزمایش انجام گرفته است. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بوکان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه آماری، به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 45 دانشآموز انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر برای هر گروه) و یک گروه گواه (15 نفر) گمارش شدند. گروههای آزمایش تحت آموزش دو برنامه مداخله متفاوت هنر-بازی درمانی و آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه حل مسئله هپنر و پیترسون (1982) بود. گروه آزمایش اول، 12 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخله هنر-بازی درمانی و آزمودنیهای گروه آزمایش دوم، 12 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. گروه گواه، هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها، از روشهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تک متغیری و آزمون مقایسههای زوجی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که میان گروههای آزمایشی و گروه گواه از لحاظ خردهمقیاسهای حل مسئله (اعتماد به حل مسئله، سبک گرایش-اجتناب و مهار شخصی) در مرحله پسآزمون تفاوت معنادار وجود دارد(0.05 ≥ P). نتایج دیگر نشان داد که آموزش ذهنآگاهی در مقایسه با هنر-بازی درمانی تأثیر بیشتری بر حل مسئله دانشآموزان دارد (0.05 ≥ P). بنابراین، آموزش ذهنآگاهی بهمثابه یک روش مداخلهای مؤثر میتواند در محیطهای آموزشی بهمنظور بهبود توانایی حل مسئله و ارتقای مهارتهای شناختی کودکان دبستانی مورد استفاده مربیان و معلمان قرار گیرد.
Salehi L, Badri Gargari R, Aghdasi A N. Comparing the Effectiveness of Art-Play Therapy and Mindfulness-Based Training in Promoting Problem Solving Skills of Elementary School Sixth-Graders. QJFR 2023; 20 (2) :95-110 URL: http://qjfr.ir/article-1-1935-fa.html
صالحی لقمان، بدری گرگری رحیم، اقدسی علینقی. مقایسه اثربخشی هنر-بازی درمانی و آموزش ذهنآگاهی بر مهارتهای حل مسئله دانشآموزان پسر پایه ششم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (2) :95-110