[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 68-49 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌یابی خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی با نقش واسطه ای تاب آوری
علی شهروی ، افسانه قنبری پناه ، محمدمهدی شریعت باقری ، شیرین کوشکی
چکیده:   (670 مشاهده)
این پژوهش با هدف مدل­‌یابی خودتنظیمی هیجانی دانش‌­آموزان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی با نقش واسطه‌­ای تاب­‌آوری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 209177 نفر، شامل همۀ دانش‌­آموزان پسر مشغول به تحصیل در دوره دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که بر اساس قاعده استیونز نمونه‌­ای به حجم 385 نفر انتخاب و به پرسشنامه‌­های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2007)، عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (1983)، جو مدرسه زولیگ و همکاران (2009) و تاب­آوری کانر و دیویدسون (2003)، پاسخ دادند. نتایج نشان داد که مدل خودتنظیمی هیجانی براساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری با مدرسه با نقش اثرگذار تاب­آوری از برازشی مطلوب برخوردار است. یافته‌­ها نشان دادند که اثر مستقیم فرایندهای ارتباطی خانواده بر تنظیم مثبت هیجان (β=0/420 و0/001=P) و تنظیم منفی هیجان (β=-0/269 و0/001=P) معنادار است، اما اثر مستقیم سازگاری آموزشگاهی بر تنظیم مثبت هیجان(β=0/031 و0/05<P) و تنظیم منفی هیجان (β=0/661 و 0/05<P) معنادار نیست. همچنین نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم فرایندهای ارتباطی خانواده بر تنظیم مثبت هیجان(β=0/270 و 0/001=P) و تنظیم منفی هیجان (β=-0/133 و 0/001=P) معنادار است و اثر غیرمستقیم سازگاری آموزشگاهی بر تنظیم مثبت هیجان(β=0/229 و 0/001=P) و تنظیم منفی هیجان (β=-0/113 و 0/001=P) نیز معنادار است. در نتیجه فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی می‌­توانند بر خودتنظیمی هیجانی دانش‌­آموزان تأثیر داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی هیجانی، فرایندهای ارتباطی خانواده، سازگاری با مدرسه، تاب آوری
متن کامل [PDF 1198 kb]   (449 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1401/2/8 | انتشار: 1402/9/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahravi A, Ghanbaripanah A, Shariatbagheri M M, Kooshki S. Finding a Model for Students' Emotional Self-Regulation Based on Family Communication Processes and School Adaptation with the Mediating Role of Resilience. QJFR 2023; 20 (3) :49-68
URL: http://qjfr.ir/article-1-1888-fa.html

شهروی علی، قنبری پناه افسانه، شریعت باقری محمدمهدی، کوشکی شیرین. مدل‌یابی خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی با نقش واسطه ای تاب آوری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (3) :49-68

URL: http://qjfr.ir/article-1-1888-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660