این پژوهش با هدف مدلیابی خودتنظیمی هیجانی دانشآموزان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی با نقش واسطهای تابآوری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 209177 نفر، شامل همۀ دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در دوره دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که بر اساس قاعده استیونز نمونهای به حجم 385 نفر انتخاب و به پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2007)، عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (1983)، جو مدرسه زولیگ و همکاران (2009) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، پاسخ دادند. نتایج نشان داد که مدل خودتنظیمی هیجانی براساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری با مدرسه با نقش اثرگذار تابآوری از برازشی مطلوب برخوردار است. یافتهها نشان دادند که اثر مستقیم فرایندهای ارتباطی خانواده بر تنظیم مثبت هیجان (β=0/420 و0/001=P) و تنظیم منفی هیجان (β=-0/269 و0/001=P) معنادار است، اما اثر مستقیم سازگاری آموزشگاهی بر تنظیم مثبت هیجان(β=0/031 و0/05<P) و تنظیم منفی هیجان (β=0/661 و 0/05<P) معنادار نیست. همچنین نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم فرایندهای ارتباطی خانواده بر تنظیم مثبت هیجان(β=0/270 و 0/001=P) و تنظیم منفی هیجان (β=-0/133 و 0/001=P) معنادار است و اثر غیرمستقیم سازگاری آموزشگاهی بر تنظیم مثبت هیجان(β=0/229 و 0/001=P) و تنظیم منفی هیجان (β=-0/113 و 0/001=P) نیز معنادار است. در نتیجه فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی میتوانند بر خودتنظیمی هیجانی دانشآموزان تأثیر داشته باشند.
Shahravi A, Ghanbaripanah A, Shariatbagheri M M, Kooshki S. Finding a Model for Students' Emotional Self-Regulation Based on Family Communication Processes and School Adaptation with the Mediating Role of Resilience. QJFR 2023; 20 (3) :49-68 URL: http://qjfr.ir/article-1-1888-fa.html
شهروی علی، قنبری پناه افسانه، شریعت باقری محمدمهدی، کوشکی شیرین. مدلیابی خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی با نقش واسطه ای تاب آوری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (3) :49-68