بیانگیزگی تحصیلی یکی از این معضلات و آسیبهای جدی کنونی نظام آموزشی کشور در تمام سطوح تحصیلی، بهویژه در میان دانشآموزان مقطع متوسطه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه اول مناطق روستایی شهرستان چهاربرج است که تعداد 27 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با روش نمونهگیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شدند. دادههای استخراجشده از مصاحبههای نیمهساختاریافته با روش پدیدارشناسی و کدگذاری استخراج مضمونهای اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان دادند که انگیزه تحصیلی دانشآموزان تحت تأثیر عوامل گوناگون مانند عوامل فردی، خانوادگی، آموزشگاهی، اجتماعی و رسانههای ارتباطی قرار میگیرد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که ترکیبی از عوامل گوناگون در بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان مناطق روستایی مؤثر است، از این رو، ضرورت دارد که آموزش و پرورش و سایر نهادهای اثرگذار برای کاهش و تقلیل بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان با توجه به عوامل ایجادکننده بیانگیزگی برنامهریزی و اقدامات لازم را به عمل آورند.
Akbari D, BadriGargari R. Identifying the Factors Affecting Academic Demotivation among Junior High School Students in Rural Areas of Chahar Borj City: A Phenomenological Approach. QJFR 2024; 20 (4) :65-82 URL: http://qjfr.ir/article-1-1852-fa.html
اکبری داود، بدری گرگری رحیم. شناسایی عوامل بیانگیزگی تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه اول مناطق روستایی شهرستان چهاربرج: رویکرد پدیدارشناسی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (4) :65-82