رابطه دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای انگیزش تحصیلی
|
مهران آزادی ، ولی اله فرزاد، اسماعیل سعدی پور، زهرا خوشنویسان، عبدالعظیم کریمی |
|
|
چکیده: (1386 مشاهده) |
رابطه دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای انگیزش تحصیلی
مهران آزادی1
دکتر ولی اله فرزاد2
دکتر اسماعیل سعدی پور3
دکتر زهرا خوشنویسان4
دکتر عبدالعظیم کریمی5
چکیده
پژوهش حاضر در چارچوب روش همبستگی و با هدف تعیین نقش واسطهای انگیزش تحصیلی در رابطه بین دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی 303 دانشآموز سال سوم تجربی (134پسر و 169دختر) دبیرستانهای شهر تهران انجام شده است. شرکت کنندگان مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) (والرند و بیسونت، 1992) و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) را تکمیل کردند و عملکرد تحصیلی آنان از روی معدل نمره های دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزارهای پژوهش به ترتیب با روش تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده است. دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل گردیده اند. یافتهها حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بودند و نشان دادند که دلبستگی به مادر و انگیزش تحصیلی 33 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را تبیین میکنند. همچنین دلبستگی به مادر 36 درصد از تغییرات انگیزش تحصیلی را پیشبینی کرده است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت دلبستگی به مادر در انگیزش تحصیلی دانش آموزان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی آنان موثر است.
کلید واژگان: عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی، دلبستگی به مادر، دانشآموزان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 20/2/95 تاریخ پذیرش:12/10/95
1. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه امام رضا (ع) mehran.azadi@gmail.com
2. دانشیار بازنشسته دانشگاه خوارزمی(نویسنده مسئول) vfarzad@yahoo.com
3. دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی Ebiabangard@yahoo.com
4. استادیار دانشگاه امام رضا (ع) Khoshnevisan25@gmail.com
5. دانشیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشکده تعلیم و تربیت karimi@rie.ir |
|
واژههای کلیدی: عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی، دلبستگی به مادر، دانشآموزان |
|
متن کامل [PDF 686 kb]
(194 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|