[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 7-20 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه‌ دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی
مهران آزادی ، ولی­ اله فرزاد، اسماعیل سعدی ­پور، زهرا خوش­نویسان، عبدالعظیم کریمی
چکیده:   (740 مشاهده)

رابطه‌ دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی

مهران آزادی1

دکتر ولی­ اله فرزاد2

دکتر اسماعیل سعدی ­پور3

دکتر زهرا خوش­نویسان4

دکتر عبدالعظیم کریمی5

چکیده

پژوهش حاضر در چارچوب روش همبستگی و  با هدف تعیین نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی در رابطه‌ بین دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی 303 دانش‌آموز سال سوم تجربی (134پسر و 169دختر) دبیرستانهای شهر تهران انجام شده است. شرکت­ کنندگان مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) (والرند و بیسونت، 1992) و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) را تکمیل کردند و عملکرد تحصیلی آنان از روی معدل نمره ­های دروس فیزیک، شیمی و زیست ­شناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزارهای پژوهش به ترتیب با روش تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده است. داده‌ها از طریق مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل گردیده اند. یافته‌ها حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بودند و نشان دادند که دلبستگی به مادر و انگیزش تحصیلی 33 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را تبیین  می­کنند. همچنین دلبستگی به مادر 36 درصد از تغییرات انگیزش تحصیلی را پیش‌بینی کرده است. بر این اساس می­توان نتیجه گرفت دلبستگی به مادر در انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی آنان موثر است.

کلید واژگان: عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی، دلبستگی به مادر، دانش‌آموزان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 20/2/95             تاریخ پذیرش:12/10/95

1. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه امام رضا (ع)                                                               mehran.azadi@gmail.com

2. دانشیار بازنشسته دانشگاه خوارزمی(نویسنده مسئول)                                                                              vfarzad@yahoo.com

3. دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی                                                                                               Ebiabangard@yahoo.com

4. استادیار دانشگاه امام رضا (ع)                                                                                           Khoshnevisan25@gmail.com

5. دانشیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشکده تعلیم و تربیت                                                               karimi@rie.ir

واژه‌های کلیدی: عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی، دلبستگی به مادر، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 686 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Attachment to Mother and Academic Performance: Mediating Role of Academic Motivation. QJFR. 2017; 13 (4) :7-20
URL: http://qjfr.ir/article-1-164-fa.html

آزادی مهران، فرزاد ولی­ اله، سعدی ­پور اسماعیل، خوش­نویسان زهرا، کریمی عبدالعظیم. رابطه‌ دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (4) :7-20

URL: http://qjfr.ir/article-1-164-fa.html



دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 813 queries by yektaweb 3600