[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 20-7 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه‌ دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی
مهران آزادی ، ولی­ اله فرزاد ، اسماعیل سعدی ­پور ، زهرا خوش­نویسان ، عبدالعظیم کریمی
چکیده:   (4825 مشاهده)

پژوهش حاضر در چارچوب روش همبستگی و  با هدف تعیین نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی در رابطه‌ بین دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی 303 دانش‌آموز سال سوم تجربی (134پسر و 169دختر) دبیرستانهای شهر تهران انجام شده است. شرکت­ کنندگان مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) (والرند و بیسونت، 1992) و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) را تکمیل کردند و عملکرد تحصیلی آنان از روی معدل نمره ­های دروس فیزیک، شیمی و زیست ­شناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزارهای پژوهش به ترتیب با روش تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده است. داده‌ها از طریق مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل گردیده اند. یافته‌ها حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بودند و نشان دادند که دلبستگی به مادر و انگیزش تحصیلی 33 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را تبیین  می­کنند. همچنین دلبستگی به مادر 36 درصد از تغییرات انگیزش تحصیلی را پیش‌بینی کرده است. بر این اساس می­توان نتیجه گرفت دلبستگی به مادر در انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی آنان موثر است.

واژه‌های کلیدی: عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی، دلبستگی به مادر، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 686 kb]   (1387 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/20 | پذیرش: 1395/10/12 | انتشار: 1395/12/16
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azadi M, Farzad, Ph.D. V, Sa’diPour, Ph.D. E, Khoshnevisan, Ph.D. Z, Karimi, Ph.D. A. The Relationship between Attachment to Mother and Academic Performance: Mediating Role of Academic Motivation. QJFR 2017; 13 (4) :7-20
URL: http://qjfr.ir/article-1-164-fa.html

آزادی مهران، فرزاد ولی­ اله، سعدی ­پور اسماعیل، خوش­نویسان زهرا، کریمی عبدالعظیم. رابطه‌ دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (4) :7-20

URL: http://qjfr.ir/article-1-164-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645