بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز
|
پناه علی حسین زاده، دکتر مرضیه علیوندی وفا، دکتر زینب خانجانی، دکتر سید داوود حسینی نسب |
|
|
چکیده: (546 مشاهده) |
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز انجام شده است. طرح پژوهش بر پایۀ پژوهشهای نیمهتجربی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه استوار است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام خانوادههای دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. با توجه به مداخله ای بودن پژوهش و اهمیت رضایت شرکتکنندگان، برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد، سپس، نمونه ای شامل 40 خانواده انتخاب و در دو گروه (20 خانواده گروه آزمایش و 20 خانواده گروه کنترل) قرار داده شدند. برنامه همکاری خانه و مدرسه به مدت 8 جلسه 2 و نیم ساعته (هر هفته یک جلسه) برای گروه آزمایش اجرا شد. در این مدت هیچ برنامه ای برای گروه کنترل اجرا نشد. دادههای هر دو گروه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور قابل ملاحظهای تغییر یافته است و در جهت مثبت افزایش معنادار نشان میدهد (0/05>p). با توجه به نتیجۀ مداخلۀ ارائه شده، نتایج حاکی از آن است که شرکت در برنامه همکاری خانه و مدرسه میتواند میزان خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین را افزایش دهد. |
|
واژههای کلیدی: برنامه همکاری خانه و مدرسه، خودکارآمدی تربیتی، خودکارآمدی عمومی، خودکارآمدی اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 642 kb]
(129 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/6/10 | انتشار: 1399/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|