[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 100-81 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورتها و پیامد‌‌های پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان: یک مرور نظام مند
فاطمه صباغی ، کیوان صالحی ، علی مقدم‌زاده
چکیده:   (2234 مشاهده)
کودکان سرمایه‌‌های انسانی آینده‌ جامعه ما هستند و در آینده ‌می‌توانند منشأ تغییر و تحولات گسترده‌ای در جامعه باشند. مطالعه حاضر در پی تبیین ضرورتها و پیامد‌‌های پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان ‌است. با جستجو در پایگاه داده‌های داخلی از جمله نورمگز، ایرانداک، سیویلیکا، علم‌نت، مرکز اطلاعات علمی ‌جهاد دانشگاهی و پرتال جامع علوم‌انسانی در بازه زمانی 99-1380 تعداد 62 سند بازیابی شدند، سپس با استفاده از نشانگر‌های فهرست‌وارسی ارزیابی پریزما، 31 سند بر اساس ملاک ارتباط، سودمندی و اعتبار برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. همچنین با جستجو در پایگاه داده‌های بین‌المللی همچون اریک، سیج، الزویر، گوگل‌اسکالر و تیلور و فرانسیس در بازه ‌زمانی 2020-2000 تعداد 43 سند بازیابی، سپس 19 سند با ملاک ارتباط، سودمندی و اعتبار برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها نیز با روش تحلیل کیفی آلتاید انجام شد. تحلیل مطالعات در بخش تبیین ضرورتهای پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان، به شناسایی پنج مقوله اصلی شامل نیاز‌های ملی و بین‌المللی، نیاز‌های زمانی، نیاز‌‌های زندگی کودک، نیاز‌‌های حقوقی کودک و نیاز‌‌های نظام آموزشی منجر شد. همچنین تحلیل مطالعات در بخش پیامد‌‌های پرورش روحیه پژوهندگی کودکان، به شناسایی پنج مقوله اصلی شامل توسعه مهارتهای کودک، افزایش احساس اعتمادبه‌نفس، افزایش احساس عزت‌نفس، افزایش مشارکت کودکان و توسعه دانش در مورد تجربیات دوره‌ کودکی انجامید. در نهایت شناسایی عوامل متعدد و متنوع مرتبط با ضرورتها و پیامد‌‌های پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان، ضرورت برنامه‌ریزی برای پرورش کودکان پژوهنده را نشان داد و بر اساس این ضرورت، پیشنهادهایی برای پرورش کودکان پژوهنده ارائه شده است.
 
واژه‌های کلیدی: کودکان، پژوهنده، روحیه، ضرورت، پیامد، روش اسنادی
متن کامل [PDF 629 kb]   (1519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/19 | پذیرش: 1400/2/7 | انتشار: 1401/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabbaghi F, Salehi, Ph.D. K, Moghaddamzadeh, Ph.D. A. The Requirements and Consequences of Fostering Research Spirit in Children: A Systematic Review. QJFR 2023; 19 (4) :81-100
URL: http://qjfr.ir/article-1-1557-fa.html

صباغی فاطمه، صالحی کیوان، مقدم‌زاده علی. ضرورتها و پیامد‌‌های پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان: یک مرور نظام مند. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (4) :81-100

URL: http://qjfr.ir/article-1-1557-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713