کودکان سرمایههای انسانی آینده جامعه ما هستند و در آینده میتوانند منشأ تغییر و تحولات گستردهای در جامعه باشند. مطالعه حاضر در پی تبیین ضرورتها و پیامدهای پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان است. با جستجو در پایگاه دادههای داخلی از جمله نورمگز، ایرانداک، سیویلیکا، علمنت، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پرتال جامع علومانسانی در بازه زمانی 99-1380 تعداد 62 سند بازیابی شدند، سپس با استفاده از نشانگرهای فهرستوارسی ارزیابی پریزما، 31 سند بر اساس ملاک ارتباط، سودمندی و اعتبار برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. همچنین با جستجو در پایگاه دادههای بینالمللی همچون اریک، سیج، الزویر، گوگلاسکالر و تیلور و فرانسیس در بازه زمانی 2020-2000 تعداد 43 سند بازیابی، سپس 19 سند با ملاک ارتباط، سودمندی و اعتبار برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. تحلیل دادهها نیز با روش تحلیل کیفی آلتاید انجام شد. تحلیل مطالعات در بخش تبیین ضرورتهای پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان، به شناسایی پنج مقوله اصلی شامل نیازهای ملی و بینالمللی، نیازهای زمانی، نیازهای زندگی کودک، نیازهای حقوقی کودک و نیازهای نظام آموزشی منجر شد. همچنین تحلیل مطالعات در بخش پیامدهای پرورش روحیه پژوهندگی کودکان، به شناسایی پنج مقوله اصلی شامل توسعه مهارتهای کودک، افزایش احساس اعتمادبهنفس، افزایش احساس عزتنفس، افزایش مشارکت کودکان و توسعه دانش در مورد تجربیات دوره کودکی انجامید. در نهایت شناسایی عوامل متعدد و متنوع مرتبط با ضرورتها و پیامدهای پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان، ضرورت برنامهریزی برای پرورش کودکان پژوهنده را نشان داد و بر اساس این ضرورت، پیشنهادهایی برای پرورش کودکان پژوهنده ارائه شده است.
Sabbaghi F, Salehi, Ph.D. K, Moghaddamzadeh, Ph.D. A. The Requirements and Consequences of Fostering Research Spirit in Children: A Systematic Review. QJFR 2023; 19 (4) :81-100 URL: http://qjfr.ir/article-1-1557-fa.html
صباغی فاطمه، صالحی کیوان، مقدمزاده علی. ضرورتها و پیامدهای پرورش روحیه پژوهندگی در کودکان: یک مرور نظام مند. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (4) :81-100