هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای جرأتورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان پایه یازدهم شهر تهران بوده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل همۀ دانشآموزان پایه یازدهم شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بود. 80 دانشآموز دبیرستانی به عنوان نمونه با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابتدا از میان پنج منطقه جغرافیایی، منطقه غرب تهران انتخاب شد، سپس از دو منطقه ۲ و ۵ ، شش مدرسه دخترانه و پسرانه (از هر منطقه ۱۲ مدرسه) به تصادف انتخاب شدند. به همۀ ۸۴۰ دختر و ۷۶۸ پسر، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و انگیزش تحصیلی عبدخدایی و همکاران (1387) داده شد. با توجه به نقطه برش پرسشنامهها، 40 دانشآموز دختر و 40 دانشآموز پسر با اعتیاد به اینترنت بالا و انگیزش تحصیلی پایین انتخاب و در چهار گروه به تصادف جایگزین شدند. گروههای آزمایش، طی هشت جلسه دو ساعته تحت آموزش مهارتهای جرأتورزی قرار گرفتند، در حالیکه گروههای کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که آموزش مهارت جرأتورزی در افزایش انگیزش تحصیلی در دانشآموزان و کاهش اعتیاد به اینترنت تأثیرگذار است. با توجه به سودمندی آموزش جرأتورزی از آن میتوان به عنوان یک روش کارآمد و مؤثر در مدارس سود جست.
Ataei F, Ahmadi, Ph.D. A, Kiamanesh, Ph.D. A R, Saif, Ph.D. A A. The Impact of Assertiveness Training on the Level of Academic Motivation and Internet Addiction of High School Students. QJFR 2020; 17 (1) :21-40 URL: http://qjfr.ir/article-1-1415-fa.html
عطایی فاطمه، احمدی عبدالجواد، کیامنش علیرضا، سیف علی اکبر. اثربخشی آموزش مهارت جرأت ورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (1) :21-40