[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 178-157 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش اعتیاد به بازی­های رایانه ­ای در انزواطلبی و پرخاشگری دانش‌آموزان
محمد گنجی، الهام شفائی ­مقدم
چکیده:   (8045 مشاهده)

نقش اعتیاد به بازی­های رایانه ­ای در انزواطلبی و پرخاشگری دانش‌آموزان

محمد گنجی[1]

الهام شفائی ­مقدم[2]

تاریخ دریافت:

21/12/90

تاریخ پذیرش:

23/9/91

چکیده

در این مقاله، نقش اعتیاد به بازی­های رایانه­ای درانزواطلبی وپرخاشگری دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفته است. گسترش روزافزون بازی­های رایانه­ ای و جذب کودکان و نوجوانان به این بازی­ها عوارض گوناگونی در پی دارد. صاحب­نظران علوم اجتماعی و روانشناسی در مطالعه پیامدهای اعتیاد به بازی­های رایانه­ ای به نقش این بازی­ها درانزواطلبی، گوشه ­گیری و کاهش روابط و تعاملات اجتماعی نوجوانان و رفتار پرخاشگرانه تأکید ورزیده و پیامدهای نگران کننده آن را مورد مطالعه قرار داده­اند.

روش مطالعه حاضر از نوع پیمایش بوده  و برای جمع­ آوری داده­ های پژوهش از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است و اعتبار گویه ­های متغیرهای تحقیق با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفته ­است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان کاشان می­ باشد که تعداد 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته­اند.

یافته ­های تحقیق، همبستگی بین دو متغیر میزان اعتیاد به بازی­های رایانه ­ای و انزواطلبی دانش‌آموزان را نشان می­دهد ( 435/0=r). نوع رابطه مثبت بوده و با افزایش میزان اعتیاد به بازی­های رایانه ­ای، شاهد افزایش انزوای اجتماعی دانش‌آموزان می­باشیم. همچنین همبستگی بین میزان اعتیاد به بازی­های رایانه ­ای و پرخاشگری دانش‌آموزان برابر با 472/0 است به طوری­که با افزایش میزان اعتیاد به بازی­های رایانه ­ای، پرخاشگری دانش‌آموزان نیز افزایش می­یابد.

واژگان کلیدی: بازی­­های رایانه ­ای، انزواطلبی، پرخاشگری، خانواده، دانش ­آموز

 

[1]. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان (m545_g@yahoo.com)

[2]. کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان (eshafaiy@yahoo.com)

واژه‌های کلیدی: بازی­­های رایانه­ ای، انزواطلبی، پرخاشگری، خانواده، دانش ­آموز
متن کامل [PDF 454 kb]   (1936 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/12/21 | پذیرش: 1391/9/23 | انتشار: 1395/11/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Addiction to Computer Games in Student’s Aggression and Isolationism. QJFR 2012; 9 (2) :157-178
URL: http://qjfr.ir/article-1-138-fa.html

گنجی محمد، شفائی ­مقدم الهام. نقش اعتیاد به بازی­های رایانه ­ای در انزواطلبی و پرخاشگری دانش‌آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (2) :157-178

URL: http://qjfr.ir/article-1-138-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645