نقش اعتیاد به بازیهای رایانه ای در انزواطلبی و پرخاشگری دانشآموزان
|
محمد گنجی، الهام شفائی مقدم |
|
|
چکیده: (8427 مشاهده) |
تاریخ دریافت:
|
21/12/90
|
تاریخ پذیرش:
|
23/9/91
|
چکیده
در این مقاله، نقش اعتیاد به بازیهای رایانهای درانزواطلبی وپرخاشگری دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفته است. گسترش روزافزون بازیهای رایانه ای و جذب کودکان و نوجوانان به این بازیها عوارض گوناگونی در پی دارد. صاحبنظران علوم اجتماعی و روانشناسی در مطالعه پیامدهای اعتیاد به بازیهای رایانه ای به نقش این بازیها درانزواطلبی، گوشه گیری و کاهش روابط و تعاملات اجتماعی نوجوانان و رفتار پرخاشگرانه تأکید ورزیده و پیامدهای نگران کننده آن را مورد مطالعه قرار دادهاند.
روش مطالعه حاضر از نوع پیمایش بوده و برای جمع آوری داده های پژوهش از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است و اعتبار گویه های متغیرهای تحقیق با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان کاشان می باشد که تعداد 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند.
یافته های تحقیق، همبستگی بین دو متغیر میزان اعتیاد به بازیهای رایانه ای و انزواطلبی دانشآموزان را نشان میدهد ( 435/0=r). نوع رابطه مثبت بوده و با افزایش میزان اعتیاد به بازیهای رایانه ای، شاهد افزایش انزوای اجتماعی دانشآموزان میباشیم. همچنین همبستگی بین میزان اعتیاد به بازیهای رایانه ای و پرخاشگری دانشآموزان برابر با 472/0 است به طوریکه با افزایش میزان اعتیاد به بازیهای رایانه ای، پرخاشگری دانشآموزان نیز افزایش مییابد.
واژگان کلیدی: بازیهای رایانه ای، انزواطلبی، پرخاشگری، خانواده، دانش آموز
[1]. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان (m545_g@yahoo.com)
[2]. کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان (eshafaiy@yahoo.com)
|
|
واژههای کلیدی: بازیهای رایانه ای، انزواطلبی، پرخاشگری، خانواده، دانش آموز |
|
متن کامل [PDF 454 kb]
(1989 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1390/12/21 | پذیرش: 1391/9/23 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|