نقش برنامه های تلویزیون و خشونت والدین بر رفتار خشونت آمیز دانشآموزان
|
مجید قدمی |
|
|
چکیده: (4508 مشاهده) |
تاریخ دریافت:
|
7/3/91
|
تاریخ پذیرش:
|
4/10/91
|
چکیده
امروزه خشونت به عنوان یکی از آسیبها و نابهنجاریهای فردی و اجتماعی و نقش آن در تهدید سلامتی و شادابی افراد و فروپاشی پیکر جامعه مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. در این میان، خشونت برنامه های تلویزیون و خشونتهای خانوادگی به عنوان مؤلفه های کلیدی جامعه پذیری خشونت و اثرات آن بر خشونت فرزندان مورد تأکید صاحبنظران قرار گرفته است. با توجه به این امر، هدف اساسی این مقاله بررسی نقش خشونت برنامه های تلویزیون و خشونتهای خانوادگی در میزان خشونت فرزندان در جامعه آماری مورد بررسی میباشد. این پژوهش از نوع مطالعه پیمایشی (Survey study) بوده و داده های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری گردیده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کاشان در سال تحصیلی 90-1389 میباشد که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 600 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان میدهد افرادی که برنامه های خشونت آمیز تلویزیون را بیشتر تماشا میکنند و افرادی که در معرض رفتار خشونت آمیز والدین قرار میگیرند، بیشتر از دیگران به خشونت متوسل میشوند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که خشونت فرزندان مستقیماً تحت تأثیر متغیرهای خشونت والدین(64/0=Beta)، مشاهده تلویزیون(25/0=Beta)، و برنامههای خشونت آمیز تلویزیون (10/0= Beta) قرار گرفته است و در مجموع این متغیرها توانسته اند 68 درصد از واریانس خشونت فرزندان را تبیین کنند.
واژگان کلیدی: خشونت، خشونت فرزندان، خشونت والدین، مشاهده تلویزیون، خشونت تلویزیون.
[1]. استادیار پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش
|
|
واژههای کلیدی: خشونت، خشونت فرزندان، خشونت والدین، مشاهده تلویزیون، خشونت تلویزیون. |
|
متن کامل [PDF 644 kb]
(2600 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/3/7 | پذیرش: 1391/10/4 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|