تأثیر بازیهای تصویری – رایانه ای بر مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهرستان اصفهان
|
فریبرز صدیقی ارفعی، محمدرضا تمنائی فر، محبوبه منصوری، سمیه دشتبانزاد |
|
|
چکیده: (4641 مشاهده) |
تاریخ دریافت:
|
28/7/91
|
تاریخ پذیرش:
|
12/10/91
|
چکیده
تحولات سریع در فناوریهای نوین جهانی و افزایش بیش از حد دسترسی کودکان و نوجوانان به محیطهای مجازی و گرایش کودکان به بازیهای تصویری – رایانه ای و حضور فعال آنها در کافینت ها و گیمنت ها، توجه به آثار و پیامدهایی که محیطهای مجازی بر روح و روان کودکان میگذارد، اهمیت این امر را دو چندان کرده است. بازیهای تصویری – رایانه ای همراه با سایر فناوریهای ارتباطی در طی سالیان اخیر با کشش و جاذبهای حیرتانگیز توانسته مخاطبان زیادی در بین دانشآموزان جذب کند. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازیهای تصویری – رایانه ای بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان شهر اصفهان پرداخته است. به این منظور 120 دانش آموز دختر و پسر مقطع راهنمایی برای انجام این پژوهش در نظر گرفته شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب تبیین خلاقیت 05/0 و حل مسأله 17/0 به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که بازی های تصویری – رایانه ای با رشد خلاقیت و مهارتهای حل مسأله، ارتباط معناداری دارد. بدین معنی که این بازیها سبب رشد خلاقیت و مهارتهای حل مسأله میشود.
واژگان کلیدی: بازیهای تصویری – رایانه ای، مهارتهای اجتماعی، خلاقیت، حل مسأله، محیط مجازی، دانشآموزان
[1] . استادیار روانشناسی دانشگاه کاشان. (نویسنده رابط). Fsa@kashanu.ac.ir
[2] . استادیار روانشناسی دانشگاه کاشان. Tamannai@kashanu.ac.ir
[3] . کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه کاشان. mmansouri33@yahoo.com
|
|
واژههای کلیدی: بازیهای تصویری – رایانه ای، مهارتهای اجتماعی، خلاقیت، حل مسأله، محیط مجازی، دانشآموزان |
|
متن کامل [PDF 485 kb]
(1087 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/7/28 | پذیرش: 1391/10/12 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|