[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 94-79 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازی­های تصویری – رایانه ­ای بر مهارت­های اجتماعی در دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهرستان اصفهان
فریبرز صدیقی ارفعی، محمدرضا تمنائی ­فر، محبوبه منصوری، سمیه دشتبان‌زاد
چکیده:   (4641 مشاهده)

تأثیر بازی­های تصویری – رایانه ­ای بر مهارت­های اجتماعی در دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهرستان اصفهان

فریبرز صدیقی ارفعی[1]

محمدرضا تمنائی ­فر[2]

محبوبه منصوری[3]

سمیه دشتبان­زاد[4]

تاریخ دریافت:

28/7/91

تاریخ پذیرش:

12/10/91

چکیده

تحولات سریع در فناوری­های نوین جهانی و افزایش بیش از حد دسترسی کودکان و نوجوانان به محیط­های  مجازی و گرایش کودکان به بازی­های تصویری – رایانه ­ای و حضور فعال آن­ها در کافی­نت­ ها و گیم­نت­ ها، توجه به آثار و پیامدهایی که محیط­های مجازی بر روح و روان کودکان می­گذارد، اهمیت این امر را دو چندان کرده است.  بازی‌های تصویری – رایانه ­ای همراه با سایر فناوری­های ارتباطی در طی سالیان اخیر با کشش و جاذبه­ای حیرت­انگیز توانسته مخاطبان زیادی در بین دانش‌آموزان جذب کند. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازی­های تصویری – رایانه ­ای  بر مهارت­های اجتماعی دانش‌آموزان شهر اصفهان پرداخته است. به این منظور 120 دانش ­آموز دختر و پسر مقطع راهنمایی برای انجام این پژوهش در نظر گرفته شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. اطلاعات گردآوری­ شده با استفاده از روش تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب تبیین خلاقیت 05/0 و حل مسأله 17/0 به دست آمد. یافته­ های پژوهش نشان داد که بازی­ های تصویری – رایانه ­ای با رشد خلاقیت و مهارت­های حل مسأله، ارتباط معناداری دارد. بدین معنی که این بازی­ها سبب رشد خلاقیت و مهارت­های حل مسأله می­شود.

واژگان کلیدی: بازی­های تصویری – رایانه ­ای، مهارت­های اجتماعی، خلاقیت، حل مسأله، محیط مجازی، دانش‌آموزان

 

[1] . استادیار روانشناسی دانشگاه کاشان. (نویسنده رابط). Fsa@kashanu.ac.ir

[2] . استادیار روانشناسی دانشگاه کاشان. Tamannai@kashanu.ac.ir

[3] . کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه کاشان.  mmansouri33@yahoo.com

[4] . کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه کاشان. .dashtban62@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: بازی­های تصویری – رایانه ­ای، مهارت­های اجتماعی، خلاقیت، حل مسأله، محیط مجازی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 485 kb]   (1087 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/7/28 | پذیرش: 1391/10/12 | انتشار: 1395/11/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effects of Video Games and Cyber Games on the Growth of Creativity and Promotion of Problem Solving Skills in IsfahaniGuidance School Students. QJFR 2012; 9 (2) :79-94
URL: http://qjfr.ir/article-1-135-fa.html

صدیقی ارفعی فریبرز، تمنائی ­فر محمدرضا، منصوری محبوبه، دشتبان‌زاد سمیه. تأثیر بازی­های تصویری – رایانه ­ای بر مهارت­های اجتماعی در دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهرستان اصفهان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (2) :79-94

URL: http://qjfr.ir/article-1-135-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645