[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 65-82 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطۀ کیفیت مشارکت والدین در انجام دادن تکالیف درسی با عملکرد تحصیلی در حوزه خواندن دانش‌آموزان پایه ششم
دکتر مهدی رحیمی، الهام شیربند، دکتر سمانه اسعدی
چکیده:   (373 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی رابطه کیفیت مشارکت والدین در انجام دادن تکالیف درسی با عملکرد تحصیلی در حوزه خواندن (نمره خواندن، سعی در انجام دادن تکلیف و اهمال­‌کاری) دانش‌آموزان پایه ششم انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر همۀ دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان اردکان از استان یزد بود که در سال 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مطالعه حاضر شامل 366 نفر از دانش‌آموزان بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه کیفیت مشارکت والدین دومونت و همکاران (2014)، پرسشنامه چند آیتمی تکالیف تراتواین و همکاران (2006) و پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم  (1984) استفاده ‌شده است. همچنین نمره خواندن دانش‌آموزان به عنوان یک بعد از عملکرد تحصیلی لحاظ شد. برای تحلیل داده‌ها روش رگرسیون چندگانه از نوع همزمان به کار رفته است. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها و نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون مؤید آن بود که از میان ابعاد مشارکت والدین، بعد کنترل از قدرت پیش‌بینی منفی برای نمرات خواندن و سعی در انجام دادن تکالیف و بعد ساختار، از قدرت پیش‌بینی مثبت برای نمرات خواندن و سعی در انجام دادن تکالیف برخوردار است؛ اما ابعاد مشارکت والدین، اهمال­‌کاری فرزندان را پیش‌بینی نمی‌کنند. با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت، والدین با کاستن از رفتار‌های کنترلی و محدودکننده خود و ایجاد ساختاری مناسب در خانه که از قابلیتهای فرزندانشان حمایت کند، می‌توانند شاهد بهبود و افزایش عملکرد تحصیلی فرزندانشان در حوزه خواندن شوند.
واژه‌های کلیدی: کیفیت مشارکت والدین، تکالیف درسی، عملکرد تحصیلی، خواندن، پایه ششم
متن کامل [PDF 615 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi, Ph.D. M, Shirband E, As’adi, Ph.D. S. The Relationship between Quality of Parental Homework Involvement and Academic Functioning in the Reading Domain among Sixth Grade Students. QJFR. 2020; 16 (4) :65-82
URL: http://qjfr.ir/article-1-1328-fa.html

رحیمی مهدی، شیربند الهام، اسعدی سمانه. بررسی رابطۀ کیفیت مشارکت والدین در انجام دادن تکالیف درسی با عملکرد تحصیلی در حوزه خواندن دانش‌آموزان پایه ششم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (4) :65-82

URL: http://qjfr.ir/article-1-1328-fa.html



دوره 16، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106