[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 9-1391 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 58-43 برگشت به فهرست نسخه ها
فرصتها و تهدیدهای استفاده از تلفن همراه در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه
مجید قدمی
چکیده:   (6174 مشاهده)

فرصتها و تهدیدهای استفاده از تلفن همراه در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه

دکتر مجید قدمی1

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین فرصتها (آثار مثبت) و تهدیدهای (آثار منفی) استفاده از تلفن همراه در میان دانش‌آموزان بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمام مقاله‌ها‌ و پژوهشهای انجام شده در زمینه فرصتها و تهدیدهای استفاده از تلفن همراه در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه بود. حجم نمونه برابر با جامعه مورد مطالعه و با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. برای گرد‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته در چهار زمینه استفاده شده است: 1) میزان دسترسی دانش ­آموزان به تلفن همراه و دلایل استفاده از آن؛ 2) نقش خانواده در کاربرد تلفن همراه؛ 3) نقش تلفن همراه در آموزش و یادگیری؛ 4) نقش تلفن همراه در رشد اجتماعی، اخلاقی و ویژگی های فردی دانش‌آموزان. نتایج پژوهش نشان داد: 1) میزان دسترسی دانش‌آموزان به تلفن همراه بسیار بالا و با افزایس سن و پایه تحصیلی افزایش می‌یابد. 15/81 درصد از دانش‌آموزان از بلوتوث تلفن همراه استفاده می‌کنند که شامل بلوتوث موسیقی داخلی و خارجی (پاپ، کلاسیک، رپ)، دیدن ویدئو کلیپها، فیلمهای شخصی، عکسهای هنری، مذهبی و پویانمایی (انیمیشن) است. 2) استفاده از تلفن همراه در دانش‌آموزان دختر بیشتر از دانش‌آموزان پسر است و نیمی از دانش‌آموزان دو خط تلفن دارند. 3) در استفاده از تلفن همراه خانواده نقش مؤثر و چشم‌گیری دارد. 4) در فرایند یاددهی- یادگیری استفاده از تلفن همراه مؤثر و راهبردی نوین در آموزش رسمی و غیر رسمی است. 5) تلفن همراه منجر به رشد و تحول هویت اجتماعی، هویت شخصی مدرن، افزایش دانش‌ جمعی، استقلال و آزادی در انجام امور می‌شود. 6) دلالتهای استفاده از تلفن همراه عبارت­اند از: عکس‌برداری، بازیهای الکترونیکی، استفاده از اینترنت، اطلاع رسانی، دریافت و ارسال نامه، برقراری ارتباط با خانواده، خصوصی بودن، فیلتر نشدن، در دسترس بودن، سرعت، صرفه‌جویی در زمان، گسترش شبکه اجتماعی و دوستی، تعامل، همیاری، همکاری، سرگرمی و شور و شوق در دانش‌آموزان.

کلید واژه‌ها: تلفن همراه، فرصتها، تهدیدها،‌ آثار مثبت، آثار منفی، خانواده، رشد اجتماعی، اخلاقی، آموزش،‌ یادگیری، ویژگیهای فردی

_____________________________________________

تاریخ دریافت: 2/3/92               تاریخ پذیرش: 21/10/92

1.عضو هیات علمی و ریاست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش                                                     drghadami50@gmail.com

واژه‌های کلیدی: تلفن همراه، فرصتها، تهدیدها، ‌ آثار مثبت، آثار منفی، خانواده، رشد اجتماعی، اخلاقی، آموزش، ‌ یادگیری، ویژگیهای فردی
متن کامل [PDF 326 kb]   (1345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/3/2 | پذیرش: 1392/10/21 | انتشار: 1395/11/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadami, Ph. D. M. Mobile Phone Use among High School Students: Opportunities and Threats. QJFR 2012; 9 (3) :43-58
URL: http://qjfr.ir/article-1-127-fa.html

قدمی مجید. فرصتها و تهدیدهای استفاده از تلفن همراه در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (3) :43-58

URL: http://qjfr.ir/article-1-127-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710