[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 82-69 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه‌ میان ادراک رفتار والدین و تاب‌آوری در دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم دبستان شهر اصفهان
آزاده فرهادیه ، مریم اسماعیلی ، فاطمه رضایی
چکیده:   (2510 مشاهده)
جنبه‌های درونی مانند خودکارآمدی و عزت‌نفس و جنبه‌های بیرونی مانند کیفیت تعاملات والدین در سنین کودکی، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر شکل‌گیری تاب‌آوری ‌هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه‌ میان ادراک رفتار والدین و تاب‌آوری، در کودکان پایه‌­های چهارم تا ششم دبستان در شهر اصفهان بود. طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، همۀ دانش آموزان پایه‌­های چهارم تا ششم دبستان شهر اصفهان در سال 1394 بود. 150 نفر به روش   نمونه­‌گیری خوشه‌­ای برای نمونه پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های ادراک والدین (POPS)، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان (SEQ-C) و مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون (CDRS)، پاسخ دادند. داده‌­ها با برنامه آماری SPSS نسخه 21 و آزمون تحلیل میانجی، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد خودکارآمدی در رابطه میان ادراک رفتار والدین و تاب‌آوری، دارای نقش میانجی است. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان استنباط کرد که بهبود ادراک رفتار والدین بر خودکارآمدی و در نتیجه بر افزایش تاب‌آوری در کودکان تأثیرگذار خواهد بود. درواقع سطوح بالاتر تاب‌آوری منعکس کننده ادراک فرد از توانمندیهای خود برای مقابله با شرایط دشوار است. ازآنجاکه نگرش کودکان نسبت به خود، تا حد زیادی تحت تأثیر ادراک آنان از تعامل با والدین است، می‌توان گفت این احساس خودکارآمدی، تحت تأثیر ادراک کودک از رابطه با والدین شکل می‌گیرد. 
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، ادراک رفتار والدین، تاب‌آوری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 586 kb]   (1130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/19 | پذیرش: 1397/8/21 | انتشار: 1398/9/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadieh A, Esmaeeli, Ph.D. M, Rezaee F. The Mediating Role of Self-Efficacy in the Relationship between Perception of Parents' Behavior and Resilience in 4-6th Grade Students in Isfahan. QJFR 2019; 16 (3) :69-82
URL: http://qjfr.ir/article-1-1228-fa.html

فرهادیه آزاده، اسماعیلی مریم، رضایی فاطمه. نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه‌ میان ادراک رفتار والدین و تاب‌آوری در دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم دبستان شهر اصفهان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (3) :69-82

URL: http://qjfr.ir/article-1-1228-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645