[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 101-126 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دورۀ اول متوسطه
حورا سودی، دکتر صادق ملکی آوارسین، دکتر بهنام طالبی
چکیده:   (125 مشاهده)
تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دورۀ اول متوسطه
 
حورا سودی1
دکتر صادق ملکی آوارسین2
دکتر بهنام طالبی3
چکیده

هدف از پژوهش حاضر تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دورۀ اول متوسطه متناسب با معیارهای جامعه ایرانی و براساس سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و اهداف دوره اول متوسطه بود. برای تحقق بخشیدن به این هدف، ابتدا با بررسی مبانی نظری و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور در زمینه مدارس اثربخش، تعداد 16 مؤلفه استخراج و در قالب پرسشنامه اولیه تنظیم شد. این پرسشنامه  برای تعیین روایی صوری و محتوایی به روش کیفی و کمی میان 15 نفر از صاحب­نظران علوم تربیتی شمال­‌غرب کشور توزیع شد و مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی پایایی به دو شیوه همسانی درونی(آلفای کرونباخ) و آزمون-آزمون مجدد (ضریب همبستگی درون­‌طبقه ای)، پرسشنامه اصلاح شده بر اساس نتایج روایی صوری و محتوایی، در میان 60 نفر از اعضای جامعه به صورت آزمایشی اجرا شد(0/982=α و 0/931=ICC). پس ازتایید روایی و پایایی، پرسشنامه میان نمونه ای 217 نفری از اعضای جامعه اجرا شد و داده‌­های آن با شاخصهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمون t تک نمونه ای) از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار Amos نشان داد که الگوی 16 مؤلفه ای مدارس اثربخش دارای برازندگی مناسبی است و در اولویت‌­بندی مؤلفه­‌های الگوی مدرسه اثربخش، دستیابی به اهداف با ضریب برآورد شده استاندارد 0/88 مؤثرترین و مؤلفه انتظارات سطح بالا از دانش آموزان با ضریب برآورد شده استاندارد 0/55، کم­ترین تاثیر را دارند.

کلید واژگان: مدارس اثربخش، معلم اثربخش، پیشرفت تحصیلی، مشارکت والدین، فرهنگ
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/7/3                      تاریخ پذیرش: 97/3/30
1. دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران hurasoodi@yahoo.com 
2. دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران(نویسنده مسئول)  s.maleki@iaut.ac.ir
3. استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانBtalebi1351@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: مدارس اثربخش، معلم اثربخش، پیشرفت تحصیلی، مشارکت والدین، فرهنگ
متن کامل [PDF 1577 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soudi H, Maleki Avarsin, Ph.D. S, Talebi, Ph.D. B. Development of a Model for Effective Junior High Schools. QJFR. 2019; 16 (1) :101-126
URL: http://qjfr.ir/article-1-1005-fa.html

سودی حورا، ملکی آوارسین صادق، طالبی بهنام. تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دورۀ اول متوسطه. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :101-126

URL: http://qjfr.ir/article-1-1005-fa.html



دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921