[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 178-161 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل علی هویت تحصیلی موفق بر اساس جو عاطفی خانواده: نقش ذهن آگاهی به مثابه یک متغیر میانجی
مجید سلیمانی ، عزت اله قدم پور ، محمد عباسی
چکیده:   (527 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ذهن‌­آگاهی در تأثیرگذاری جو عاطفی خانواده بر هویت تحصیلی موفق انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود که با شیوه مد‌ل­‌سازی ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را همه دانش‌­آموزان دوره متوسطه اول شهرستان قم در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل می­‌دادند که از این میان 355 دانش‌­آموز به روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه­‌ای چندمرحله‌­ای وارد نمونه پژوهش شدند. برای گرد­آوری داده‌­ها از مقیاس جو عاطفی خانواده (هیلبرن، 1964)، مقیاس هویت تحصیلی موفق (واس و ایساکسون، 2008) و مقیاس چندوجهی ذهن‌­آگاهی (بائر و همکاران، 2006) استفاده شده است. برای پاسخ به فرضیه‌­های پژوهش از مدل­‌سازی معادلات ساختاری در محیط نرم­‌افزار AMOS22 استفاده شده است. یافته­‌های پژوهش نشان دادند که جو عاطفی خانواده بر هویت تحصیلی موفق تأثیر مستقیم و مثبت معنادار دارد (0/26=β). جو عاطفی خانواده بر ذهن­‌آگاهی تأثیر مستقیم و مثبت معنادار دارد (0/24=β). ذهن‌­آگاهی بر هویت تحصیلی موفق تأثیر مستقیم و مثبت معنادار دارد (0/16=β). جو عاطفی خانواده با میانجیگری ذهن­‌آگاهی (0/04) تأثیر غیرمستقیم و معنادار بر هویت تحصیلی موفق دارد. بر اساس نتایج به دست آمده، آموزش خانواده‌­ها در حمایت عاطفی از فرزندان و آموزش کارکنان تعلیم و تربیت در بهینه کردن ذهن‌­آگاهی دانش‌­آموزان در مسیر هویت­‌یابی منجر به هویت تحصیلی موفق می‌­شود. بنابراین آموزش این دو نهاد مهم، ضروری به نظر می‌­رسد.
واژه‌های کلیدی: جو عاطفی خانواده، ذهن آگاهی، هویت تحصیلی موفق
متن کامل [PDF 496 kb]   (441 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/16 | پذیرش: 1401/11/6 | انتشار: 1403/10/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleymani M, Ghadampour E, Abbasi M. Providing a Causal Model of Successful Academic Identity Based on Family Emotional Climate: The Mediating Role of Mindfulness. QJFR 2024; 21 (3) :161-178
URL: http://qjfr.ir/article-1-2207-fa.html

سلیمانی مجید، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. ارائه مدل علی هویت تحصیلی موفق بر اساس جو عاطفی خانواده: نقش ذهن آگاهی به مثابه یک متغیر میانجی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :161-178

URL: http://qjfr.ir/article-1-2207-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710