:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 100-83 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر روش تدریس اکتشافی هدایت شده بر هیجانات پیشرفت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
علیرضا مرآتی ، مهدی برزگر بفرویی
چکیده:   (712 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش تدریس اکتشافی هدایت شده بر هیجانات پیشرفت دانش‌­آموزان پسر پایه ششم ابتدایی بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان پسر دورۀ ابتدایی شهرستان میبد در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌­ای، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. روش تدریس  اکتشافی هدایت شده برای گروه آزمایشی و روش تدریس متداول برای گروه گواه به کار گرفته شد. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه هیجانات پیشرفت، فرم دانش‌­آموزان ابتدایی و برای تحلیل داده­‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته­‌های این پژوهش نشان دادند که روش تدریس اکتشافی هدایت شده تأثیری چشمگیر بر لذت حضور در کلاس درس ریاضی دارد. همچنین، روش تدریس اکتشافی هدایت شده موجب افزایش معنادار لذت انجام دادن تکلیف ریاضی و کاهش معنادار اضطراب انجام دادن تکلیف در گروه آزمایش شد. نتایج دیگر پژوهش همچنین نشان داد که روش تدریس اکتشافی هدایت شده سبب افزایش لذت در زمان امتحان ریاضی و کاهش اضطراب در امتحان این درس می‌­شود و روش تدریس اکتشافی هدایت شده می­‌تواند به‌­مثابه یک روش مداخله‌­ای مفید برای سازماندهی هیجانات پیشرفت دانش‌­آموزان به کار رود.
واژه‌های کلیدی: روش تدریس اکتشافی هدایت شده، هیجانات پیشرفت، دانش آموزان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 524 kb]   (254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/7 | پذیرش: 1401/3/2 | انتشار: 1402/12/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها