[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 24-7 برگشت به فهرست نسخه ها
کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با و بدون اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی: نقش تعدیل‌کنندگی اجتماعی سازی هیجانات از سوی والدین
عباس شیخ محمدی ، غلامعلی افروز ، علی اکبر ارجمندنیا ، باقر غباری بناب ، رزیتا داوری آشتیانی
چکیده:   (1214 مشاهده)
رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارتهای سازشی، پایه­‌های سازش‌­یافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل می­‌دهند. هدف پژوهش حاضر عبارت است از بررسی نقش تعدیل­‌گر اجتماعی‌­سازی هیجانات والدین (واکنشهای حمایتگرانه) در رابطه میان کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی کودکان با و بدون اختلال نقص­ توجه/ بیش­‌فعالی. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همه کودکان 7 تا 13 ساله شهر تهران بود و نمونه آماری شامل 191 کودک 7 تا 13 سال (دختر: 44 درصد، پسر: 56 درصد) با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش‌­فعالی و والدین آنان بود که کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش‌­فعالی به­‌صورت در دسترس و کودکان بدون اختلال نقص­ توجه/ بیش­‌فعالی با روش تصادفی خوشه­‌ای انتخاب شدند. داده‌­ها با استفاده از مقیاس درجه‌­بندی کانرز والدین (CPRS-R: S)، پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS)،  مقیاس نقص کارکرد اجرایی بارکلی (BDEFS-CA) و مقیاس راهبردهای مقابله با هیجانات منفی کودکان (CCNES) گرد­آوری شدند. داده‌­ها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و با روش سلسله­‌مراتبی تحلیل شدند و نتایج نشان داد که کارکردهای اجرایی و اجتماعی­‌سازی هیجانات از سوی والدین می­‌توانند به­‌طور معناداری (0/001>P)، مهارتهای اجتماعی را پیش‌­بینی کنند. همچنین بر اساس نتایج، بعد حمایتگرانه اجتماعی­‌سازی هیجانات از سوی والدین رابطه میان کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی را تعدیل می­‌کند (0/001>P). بنابراین هرچه والدین از راهبردهای مثبت اجتماعی­‌سازی هیجانات بهره بگیرند، می­‌توانند اثرات منفی نارسایی کارکرد­های اجرایی را بر مهارتهای اجتماعی کودکان تا حدودی تعدیل کنند.
 
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، مهارتهای اجتماعی، اختلال نقص‌ توجه/ بیش‌فعالی، اجتماعی‌سازی هیجانات
متن کامل [PDF 578 kb]   (683 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1399/11/8 | انتشار: 1401/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhmohammadi A, Afrooz, Ph.D. G A, Arjmandnia, Ph.D. A A, Ghobari Bonab, Ph.D. B, Davari Ashtiani, Ph.D. R. Executive Functions and Social Skills of Children with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: The Moderating Role of Parental Emotion Socialization. QJFR 2022; 19 (1) :7-24
URL: http://qjfr.ir/article-1-1460-fa.html

شیخ محمدی عباس، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر، غباری بناب باقر، داوری آشتیانی رزیتا. کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با و بدون اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی: نقش تعدیل‌کنندگی اجتماعی سازی هیجانات از سوی والدین. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (1) :7-24

URL: http://qjfr.ir/article-1-1460-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645