کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با و بدون اختلال نقص توجه/بیشفعالی: نقش تعدیلکنندگی اجتماعی سازی هیجانات از سوی والدین
|
عباس شیخ محمدی، غلامعلی افروز، علی اکبر ارجمندنیا، باقر غباری بناب، رزیتا داوری آشتیانی |
|
|
چکیده: (56 مشاهده) |
رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارتهای سازشی، پایههای سازشیافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل میدهند. هدف پژوهش حاضر عبارت است از بررسی نقش تعدیلگر اجتماعیسازی هیجانات والدین (واکنشهای حمایتگرانه) در رابطه میان کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی کودکان با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همه کودکان 7 تا 13 ساله شهر تهران بود و نمونه آماری شامل 191 کودک 7 تا 13 سال (دختر: 44 درصد، پسر: 56 درصد) با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و والدین آنان بود که کودکان با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بهصورت در دسترس و کودکان بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس درجهبندی کانرز والدین (CPRS-R: S)، پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS)، مقیاس نقص کارکرد اجرایی بارکلی (BDEFS-CA) و مقیاس راهبردهای مقابله با هیجانات منفی کودکان (CCNES) گردآوری شدند. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و با روش سلسلهمراتبی تحلیل شدند و نتایج نشان داد که کارکردهای اجرایی و اجتماعیسازی هیجانات از سوی والدین میتوانند بهطور معناداری (0/001>P)، مهارتهای اجتماعی را پیشبینی کنند. همچنین بر اساس نتایج، بعد حمایتگرانه اجتماعیسازی هیجانات از سوی والدین رابطه میان کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی را تعدیل میکند (0/001>P). بنابراین هرچه والدین از راهبردهای مثبت اجتماعیسازی هیجانات بهره بگیرند، میتوانند اثرات منفی نارسایی کارکردهای اجرایی را بر مهارتهای اجتماعی کودکان تا حدودی تعدیل کنند.
|
|
واژههای کلیدی: کارکردهای اجرایی، مهارتهای اجتماعی، اختلال نقص توجه/ بیشفعالی، اجتماعیسازی هیجانات |
|
متن کامل [PDF 578 kb]
(26 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1399/11/8 | انتشار: 1401/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|