رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارتهای سازشی، پایههای سازشیافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل میدهند. هدف پژوهش حاضر عبارت است از بررسی نقش تعدیلگر اجتماعیسازی هیجانات والدین (واکنشهای حمایتگرانه) در رابطه میان کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی کودکان با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همه کودکان 7 تا 13 ساله شهر تهران بود و نمونه آماری شامل 191 کودک 7 تا 13 سال (دختر: 44 درصد، پسر: 56 درصد) با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و والدین آنان بود که کودکان با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بهصورت در دسترس و کودکان بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس درجهبندی کانرز والدین (CPRS-R: S)، پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS)، مقیاس نقص کارکرد اجرایی بارکلی (BDEFS-CA) و مقیاس راهبردهای مقابله با هیجانات منفی کودکان (CCNES) گردآوری شدند. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و با روش سلسلهمراتبی تحلیل شدند و نتایج نشان داد که کارکردهای اجرایی و اجتماعیسازی هیجانات از سوی والدین میتوانند بهطور معناداری (0/001>P)، مهارتهای اجتماعی را پیشبینی کنند. همچنین بر اساس نتایج، بعد حمایتگرانه اجتماعیسازی هیجانات از سوی والدین رابطه میان کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی را تعدیل میکند (0/001>P). بنابراین هرچه والدین از راهبردهای مثبت اجتماعیسازی هیجانات بهره بگیرند، میتوانند اثرات منفی نارسایی کارکردهای اجرایی را بر مهارتهای اجتماعی کودکان تا حدودی تعدیل کنند.
Sheikhmohammadi A, Afrooz, Ph.D. G A, Arjmandnia, Ph.D. A A, Ghobari Bonab, Ph.D. B, Davari Ashtiani, Ph.D. R. Executive Functions and Social Skills of Children with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: The Moderating Role of Parental Emotion Socialization. QJFR 2022; 19 (1) :7-24 URL: http://qjfr.ir/article-1-1460-fa.html
شیخ محمدی عباس، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر، غباری بناب باقر، داوری آشتیانی رزیتا. کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با و بدون اختلال نقص توجه/بیشفعالی: نقش تعدیلکنندگی اجتماعی سازی هیجانات از سوی والدین. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (1) :7-24