[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 27-46 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اشتیاق شغلی و خوش‌بینی تحصیلی با عملکرد شغلی معلمان
علیرضا عصاره، نسرین اوضاعی، احسان عظیم پور
چکیده:   (316 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه اشتیاق شغلی و خوش‌بینی تحصیلی با عملکرد شغلی معلمان است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش توصیفی- همبستگی بهره گرفته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 4830 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان کرج در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. نمونه پژوهش شامل 350 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اشتیاق شغلی شاوفلی، مارتینز، پینتو، سالانوا و باکر (2002)، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه خوش‌بینی تحصیلی معلمان بیرد، هوی و وولفولک هوی (2010) استفاده شده است. برای بررسی روایی پرسشنامه‌های پژوهش از نظرات متخصصان موضوعی و برای بررسی پایایی از آزمون آلفای کرونباخ بهره­‌گیری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شده است. نتایج نشان داد که میان اشتیاق شغلی و مؤلفه‌های جذب، نیرومندی و وقف رابطه ای مستقیم و معنادار با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد که اشتیاق شغلی 0/28، مؤلفۀ جذب 0/22، نیرومندی 0/26 و وقف 0/32 قدرت پیش‌‏بینی عملکرد شغلی معلمان را داشتند. همچنین میان خوش‌بینی تحصیلی و مؤلفه‌های کارآمدی جمعی معلم، اعتماد به والدین و دانش‌آموزان و تأکید تحصیلی رابطه ای مستقیم و معنادار با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد که خوش‌بینی تحصیلی معلم 0/26، کارآمدی جمعی معلم 0/25، اعتماد به والدین و دانش‌آموزان 0/29 و تأکید تحصیلی 0/18 قدرت پیش‌‏بینی عملکرد شغلی معلمان را داشتند.
واژه‌های کلیدی: اشتیاق شغلی، خوش‌بینی تحصیلی، عملکرد شغلی، معلمان
متن کامل [PDF 597 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/11 | پذیرش: 1398/5/1 | انتشار: 1400/3/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assareh, Ph.D. A R, Oza’ee N, Azimpour E. The Relationship between Work Engagement, Academic Optimism, and Teachers' Job Performance. QJFR. 2021; 18 (1) :27-46
URL: http://qjfr.ir/article-1-1823-fa.html

عصاره علیرضا، اوضاعی نسرین، عظیم پور احسان. رابطه اشتیاق شغلی و خوش‌بینی تحصیلی با عملکرد شغلی معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (1) :27-46

URL: http://qjfr.ir/article-1-1823-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4341