آموزش اولیا با فناوری وب ۲: طراحی، اجرا و ارزشیابی یک محیط مجازی
|
علیرضا مقدم  |
|
|
چکیده: (4713 مشاهده) |
آموزش اولیا با فناوری وب ۲: طراحی، اجرا و ارزشیابی یک محیط مجازی
دکتر علیرضا مقدم1
چکیده
هدف کلی این تحقیق، طراحی، اجرا و ارزشیابی یک محیط مشارکتی آموزش اولیا، مبتنی بر وب ۲ بود. در راستای این هدف، رویکرد پژوهش کیفی و روش اقدام پژوهی نقشه راهی برای این تحقیق فراهم کرد. شناسایی زیرساختهای سخت افزاری، شناسایی قابلیتهای نرم افزاری، بررسی الگوهای آموزشی در فضای مجازی، مطالعه برنامه ها و اولویتهای آموزشی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش، جمع بندی موارد فوق و شناسایی تناقضها، طراحی الگوی آموزش مجازی، و سرانجام طراحی یک فضای مجازی از اقداماتی بود که به منزله پیش زمینه اجرای فرآیند طراحی الگو و روش آموزش مجازی اولیا مورد بررسی قرار گرفتند. پس از طراحی پورتال آموزشی، مخاطبانی به طور آزمایشی در یک دوره آموزشی شرکت کردند. مهمترین منبع گردآوری داده ها شامل اسناد، مدارک و مستندات وزارت آموزش و پرورش، مشاهدات زمینه ای ضمن اجرای دوره آموزشی و مصاحبه با مشارکت کنندگان بود. یافته ها نشان می دهند که آموزش در فضای مجازی توانسته است تا حدودی مسائل ناشی از جنسیت شرکت کنندگان در کلاسهای سنتی و اشتغال اولیا را کاهش دهد. با وجود این، مسائلی مانند مشارکت زنان، پهنای باند و سطح آشنایی با اینترنت محدودیتهایی را نیز ایجاد کرده است.
کلید واژگان: آموزش اولیا، اقدام پژوهی، مشارکت، وب ۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 29/6/93 تاریخ پذیرش: 19/11/93
1. عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی ar_maqadam@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: آموزش اولیا، اقدام پژوهی، مشارکت، وب ۲ |
|
متن کامل [PDF 991 kb]
(1218 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/6/29 | پذیرش: 1393/11/19 | انتشار: 1395/11/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|