[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 42-27 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی چندسطحی تلفیقی: تدوین مدل (مطالعه موردی طرح همیار مشاور مدارس)
سعید اکبری زردخانه، پگاه گودرزی، محمد مصطفوی
چکیده:   (198 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارزشیابی جامع با قابلیت ارزشیابی برنامه­‌های آموزشی با جامعه هدف گسترده و لایه­‌های مدیریتی و اجرایی متعدد ازجمله برنامه همیار مشاور مدارس است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده‌‌ها از نوع توصیفی و از نظر ماهیت داده‌ها کیفی است. نمونه به­‌روش غیرتصادفی هدفمند از اسناد علمی اجرایی برنامه­‌های اجتماعی و نیز پیشینه علمی-پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش انتخاب شده است. یافته‌­ها نشان دادند که مدل ارزشیابی چندسطحی باید از تلفیق الگو­ی منطقی به‌منزلۀ الگوی عمومی طرح­‌ریزی و ارزشیابی، سیپ از رویکرد مدیریتی و کرک‌پاتریک از رویکرد مبتنی بر هدف شکل گرفته شود. در مدل مذکور ضمن توجه به بخشهای طراحی تا اجرای برنامه، سطوح مختلف ذی‌­نفعان در ارزشیابی مشارکت داده می­‌شوند. برنامه همیار مشاور مدارس را با توجه به گستردگی، تنوع اهداف و سطوح افراد چندلایه درگیر در آن می­‌توان با این مدل چندسطحی مورد ارزشیابی قرار داد، سپس راهکارهای اصلاحی اولویت‌­بندی شده را در اختیار سیاستگذاران برنامه قرار داد تا بتوان میزان تحقق­‌پذیری اهداف و اثربخشی برنامه را افزایش داد. به‌­کارگیری این مدل برای ارزشیابی برنامه­‌هایی وسیع که در آن بررسی سطوح چندگانه مدیریتی و اجرایی برنامه و ایجاد تعامل میان نتایج ارزشیابی آنها دارای اهمیت است، به منزلۀ راهکاری مفید پیشنهاد می‌­شود.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، چندسطحی تلفیقی، برنامه همیار مشاور، تدوین مدل، طراحی مدل
متن کامل [PDF 432 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/15 | پذیرش: 1399/1/5 | انتشار: 1401/6/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing an Integrated Multilevel Evaluation Model: A Case Study of the School Peer Counseling Program. QJFR. 2022; 19 (2) :27-42
URL: http://qjfr.ir/article-1-901-fa.html

اکبری زردخانه سعید، گودرزی پگاه، مصطفوی محمد. ارزشیابی چندسطحی تلفیقی: تدوین مدل (مطالعه موردی طرح همیار مشاور مدارس). فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (2) :42-27

URL: http://qjfr.ir/article-1-901-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463