ارزشیابی چندسطحی تلفیقی: تدوین مدل (مطالعه موردی طرح همیار مشاور مدارس)
|
سعید اکبری زردخانه، پگاه گودرزی، محمد مصطفوی |
|
|
چکیده: (1091 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارزشیابی جامع با قابلیت ارزشیابی برنامههای آموزشی با جامعه هدف گسترده و لایههای مدیریتی و اجرایی متعدد ازجمله برنامه همیار مشاور مدارس است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و از نظر ماهیت دادهها کیفی است. نمونه بهروش غیرتصادفی هدفمند از اسناد علمی اجرایی برنامههای اجتماعی و نیز پیشینه علمی-پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش انتخاب شده است. یافتهها نشان دادند که مدل ارزشیابی چندسطحی باید از تلفیق الگوی منطقی بهمنزلۀ الگوی عمومی طرحریزی و ارزشیابی، سیپ از رویکرد مدیریتی و کرکپاتریک از رویکرد مبتنی بر هدف شکل گرفته شود. در مدل مذکور ضمن توجه به بخشهای طراحی تا اجرای برنامه، سطوح مختلف ذینفعان در ارزشیابی مشارکت داده میشوند. برنامه همیار مشاور مدارس را با توجه به گستردگی، تنوع اهداف و سطوح افراد چندلایه درگیر در آن میتوان با این مدل چندسطحی مورد ارزشیابی قرار داد، سپس راهکارهای اصلاحی اولویتبندی شده را در اختیار سیاستگذاران برنامه قرار داد تا بتوان میزان تحققپذیری اهداف و اثربخشی برنامه را افزایش داد. بهکارگیری این مدل برای ارزشیابی برنامههایی وسیع که در آن بررسی سطوح چندگانه مدیریتی و اجرایی برنامه و ایجاد تعامل میان نتایج ارزشیابی آنها دارای اهمیت است، به منزلۀ راهکاری مفید پیشنهاد میشود. |
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی، چندسطحی تلفیقی، برنامه همیار مشاور، تدوین مدل، طراحی مدل |
|
متن کامل [PDF 432 kb]
(1404 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/15 | پذیرش: 1399/1/5 | انتشار: 1401/6/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|