نقش احساس تنهایی در گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران
|
آرزو عائلی، سمیه تاجیک اسماعیلی |
|
|
چکیده: (568 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش احساس تنهایی در گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و روش آن پیمایشی و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه است. در این پژوهش از مقیاس تجدیدنظر شدۀ احساس تنهایی راسل (UCLA) استفاده شده که راسل، پپلاو و کوترونا (1980) آن را تدوین کردهاند و شکرکن و میردریکوند (1387) به فارسی برگردانده اند. برای سنجش گرایش به شبکههای اجتماعی، از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر بوده است. شیوه نمونهگیری در پژوهش، خوشهای چندمرحلهای است. از 384 پرسشنامه توزیع شده، 346 پرسشنامه بهصورت کامل تکمیل و به پژوهشگر برگشت داده شدند. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادند که میان تنهایی عاطفی با گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی، رابطۀ آماری مثبت و معنادار (*0/358) و میان تنهایی اجتماعی با گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی (**0/311) رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نشان داد که تنهایی عاطفی 36/5 درصد و تنهایی اجتماعی 11/7 درصد از تغییرات گرایش به شبکههای اجتماعی را پیشبینی میکنند. متغیر تنهایی (در دو بعد عاطفی و اجتماعی) در مجموع قادر به پیشبینی حدود 48/2 درصد از گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی است و نتایج تحلیل واریانس نشان داد که تنهایی عاطفی و تنهایی اجتماعی اثری معنادار بر گرایش دانش آموزان مورد مطالعه به استفاده از شبکههای اجتماعی دارند. |
|
واژههای کلیدی: احساس تنهایی، تنهایی عاطفی، تنهایی اجتماعی، گرایش به شبکههای اجتماعی، دانشآموزان دوره متوسطه |
|
متن کامل [PDF 556 kb]
(290 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/17 | پذیرش: 1398/10/23 | انتشار: 1401/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|