پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش احساس تنهایی در گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و روش آن پیمایشی و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه است. در این پژوهش از مقیاس تجدیدنظر شدۀ احساس تنهایی راسل (UCLA) استفاده شده که راسل، پپلاو و کوترونا (1980) آن را تدوین کردهاند و شکرکن و میردریکوند (1387) به فارسی برگردانده اند. برای سنجش گرایش به شبکههای اجتماعی، از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر بوده است. شیوه نمونهگیری در پژوهش، خوشهای چندمرحلهای است. از 384 پرسشنامه توزیع شده، 346 پرسشنامه بهصورت کامل تکمیل و به پژوهشگر برگشت داده شدند. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادند که میان تنهایی عاطفی با گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی، رابطۀ آماری مثبت و معنادار (*0/358) و میان تنهایی اجتماعی با گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی (**0/311) رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نشان داد که تنهایی عاطفی 36/5 درصد و تنهایی اجتماعی 11/7 درصد از تغییرات گرایش به شبکههای اجتماعی را پیشبینی میکنند. متغیر تنهایی (در دو بعد عاطفی و اجتماعی) در مجموع قادر به پیشبینی حدود 48/2 درصد از گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی است و نتایج تحلیل واریانس نشان داد که تنهایی عاطفی و تنهایی اجتماعی اثری معنادار بر گرایش دانش آموزان مورد مطالعه به استفاده از شبکههای اجتماعی دارند.
Aeli A, Tajik Esmaeili, Ph.D. S. The Role of Loneliness in the Tendency to Use Social Networks among Senior High School Students in Tehran. QJFR 2022; 19 (1) :93-110 URL: http://qjfr.ir/article-1-878-fa.html
عائلی آرزو، تاجیک اسماعیلی سمیه. نقش احساس تنهایی در گرایش به استفاده از شبکههای اجتماعی در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (1) :93-110