هدف از انجام این پژوهش مقایسه سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع علّی مقایسهای بود و جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی و غیردولتی بهاران، برهان، فردوسی، ارشاد، بنیهاشمی، تربیت و قائم در ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرج در نیمسال دوم تحصیلی 95-1394 بود. از میان دانش آموزان مدارس ذکر شده 156 نفر به صورت در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند که 78 نفر از آنان، از دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس دولتی و 78 نفر دیگر از دانش آموزان مدارس غیردولتی بودند. برای گردآوری دادههای پژوهش از مقیاس رشد اجتماعی واینلند (۱۹۵۳) و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (۱۹۹۱) استفاده شده است. در این پژوهش دادهها با روشهای تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون t اِستودنت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میان والدین دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی در سبکهای فرزندپروری سهلگیرانه و دموکرات هیچ گونه تفاوت معنادار وجود ندارد، ولی میان دو گروه مورد مطالعه به لحاظ سبک فرزندپروری دیکتاتورمابانه تفاوت معنادار در سطح 0/01 وجود دارد. به این ترتیب والدین دانش آموزان مدارس دولتی در مقایسه با والدین مدارس غیردولتی در سبک فرزندپروری دیکتاتورمابانه میانگین نمرات بالاتری به دست آوردند. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میان دو گروه دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی از نظر رشد اجتماعی تفاوت وجود دارد و دانش آموزان مدارس غیردولتی در مقایسه با دانش آموزان مدارس دولتی میانگین بالاتری در رشد اجتماعی کسب کردند.
Gharehbaghi R, Taghilou, Ph.D. S, AbbasPour Azar, Ph.D. Z. A Comparison of Parenting Styles and Students’ Social Development in Public and Private Schools. QJFR 2019; 15 (4) :67-84 URL: http://qjfr.ir/article-1-868-fa.html
قره باغی رز، تقی لو صادق، عباس پور آذر زهرا. مقایسه سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (4) :67-84