بررسی رابطه خود- انضباطی و سبکهای فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه در سال 92-91
|
سحر فرهمند ، سیمین حسینیان ، سیده منور یزدی  |
|
|
چکیده: (4972 مشاهده) |
بررسی رابطه خود- انضباطی و سبکهای فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه در سال 92-91
سحر فرهمند1
دکتر سیمین حسینیان2
دکتر سیده منور یزدی3
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه میان سبکهای فرزندپروری و خود-انضباطی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه است که از این میان 400 نفر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور رعایت نسبت میان دانش آموزان دختر و پسر از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شد که در نهایت 220 دختر و 180 پسر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خود- انضباطی زندکریمی (1390) و پرسشنامه ابعاد رفتاری والدین نقاشیان (1358) بود. نتایج پژوهش نشان داد که میان سبک فرزندپروری مقتدرانه با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت، میان خود- انضباطی، سطوح درونسازی و هویتیابی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و میان سطح غیر اخلاقی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد (01/0 < p). همچنین نتایج نشان داد سهم خود- انضباطی نسبت به سبک فرزندپروری مقتدرانه در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی بالاتر است و در کل 7/24 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند، در حالی که سبک فرزندپروری مقتدرانه چهار درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند. نتیجه گیری کلی این است که برای دستیابی به هدف پیشرفت تحصیلی بالا در دانش آموزان باید خود-انضباطی و به ویژه سطح درونسازی دانش آموزان تقویت شود. همچنین سبک فرزندپروری مقتدرانه به والدین آموزش داده شود.
کلید واژگان: خود-انضباطی، سبکهای فرزندپروی، پیشرفت تحصیلی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 6/12/92 تاریخ پذیرش: 30/10/93
[1]. کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره (نویسنده مسئول) sahar.farahmand19@yahoo.com
2. استاد دانشگاه الزهرا (س) hosseinian@alzahra.ac.ir
3. دانشیار دانشگاه الزهرا (س) smyazdi@alzahra.ac.ir |
|
واژههای کلیدی: خود-انضباطی، سبکهای فرزندپروی، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 603 kb]
(1731 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/12/6 | پذیرش: 1393/10/30 | انتشار: 1395/10/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|