[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( 6-1393 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 68-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه خود- انضباطی و سبکهای فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه در سال 92-91
سحر فرهمند ، سیمین حسینیان ، سیده منور یزدی
چکیده:   (4972 مشاهده)

بررسی رابطه خود- انضباطی و سبکهای فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه در سال 92-91

سحر فرهمند1

دکتر سیمین حسینیان2

دکتر سیده منور یزدی3

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین رابطه میان سبکهای فرزندپروری و خود-انضباطی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمام دانش ­آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه است که از این میان 400 نفر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده­ اند. به منظور رعایت نسبت میان دانش آموزان دختر و پسر از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ­ای نسبتی استفاده شد که در نهایت 220 دختر و 180 پسر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خود- انضباطی زندکریمی (1390) و پرسشنامه ابعاد رفتاری والدین نقاشیان (1358) بود. نتایج پژوهش نشان داد که میان سبک فرزندپروری مقتدرانه با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت، میان خود- انضباطی، سطوح درون­سازی و هویت­یابی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و میان سطح غیر اخلاقی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد (01/0 < p). همچنین نتایج نشان داد سهم خود- انضباطی نسبت به سبک فرزندپروری مقتدرانه در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی بالاتر است و در کل 7/24 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند، در حالی که سبک فرزندپروری مقتدرانه چهار درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی را تبیین می­کند. نتیجه گیری کلی این است که برای دستیابی به هدف پیشرفت تحصیلی بالا در دانش ­آموزان باید خود-انضباطی و به ویژه سطح درونسازی دانش ­آموزان تقویت شود. همچنین سبک فرزندپروری مقتدرانه به والدین آموزش داده شود.

کلید واژگان: خود-انضباطی، سبکهای فرزندپروی، پیشرفت تحصیلی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 6/12/92                     تاریخ پذیرش: 30/10/93

[1]. کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره (نویسنده مسئول)                                          sahar.farahmand19@yahoo.com                 

2. استاد دانشگاه الزهرا (س)                                                                                                       hosseinian@alzahra.ac.ir

3. دانشیار دانشگاه الزهرا (س)                                                                                                        smyazdi@alzahra.ac.ir

واژه‌های کلیدی: خود-انضباطی، سبکهای فرزندپروی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 603 kb]   (1731 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/12/6 | پذیرش: 1393/10/30 | انتشار: 1395/10/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahmand S, Hosseinian, Ph. D. S, Yazdi, Ph. D. S M. The Interrelationship between Self-Discipline, Parenting Styles, and High School Students’ Academic Achievement in Kermanshah. QJFR 2014; 11 (2) :51-68
URL: http://qjfr.ir/article-1-85-fa.html

فرهمند سحر، حسینیان سیمین، یزدی سیده منور. بررسی رابطه خود- انضباطی و سبکهای فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه در سال 92-91. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1393; 11 (2) :51-68

URL: http://qjfr.ir/article-1-85-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710