گرایش به مصرف مواد مخدر به منزلۀ عادتی نامقبول در تمام جوامع بشری، مردان و زنان بیشماری را از سنین نوجوانی تا میانسالی درگیر کرده است. مطالعات انجام یافته در این زمینه عوامل گوناگون فردی، اجتماعی و خانوادگی را در گرایش به مصرف مواد مخدر مؤثر میداند. بدیهی است توجه بـه ابعاد روانشناختی در زمینه گرایش به اعتیاد تاثیر مهمی در پیشگیری از وقــوع آن دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان سرسختی روانشناختی، سبکهای مقابله ای و تنظیم هیجانی با گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر لنگرود در سال تحصیلی 1395-1394 انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش برابر با 2040 نفر بوده است. نمونه پژوهش 200 نفر از دانش آموز مقطع متوسطه شهر لنگرود بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به پرسشنامههای سرسختی روانشناختی کوباسا(1970)، راهبردهای مقابله ای بیلینگز و موس(1984)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(2006) و مقیاس آمادگی اعتیاد زرگر(1385) پاسخ داده اند. دادههای حاصل با روش تحلیل رگرسیون گام به گام و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شده اند(05/0 >p). نتایج نشان داد که متغیرهای سرسختی روانشناختی و تنظیم هیجانی و مؤلفه مهار جسمانی از متغیر راهبردهای مقابله ای با گرایش به اعتیاد، رابطه معنادار دارند و دو متغیر سرسختی و تنظیم هیجان سازگارانه به ترتیب توانسته اند 32/2 و 4/2 درصد از گرایش به اعتیاد را تبیین کنند.
Choubchian Langarudi H, Zarbakhsh, Ph.D. M. The Relationship between Psychological Hardiness, Coping Styles, Emotion Regulation, and Tendency toward Addiction among Students. QJFR 2018; 15 (3) :31-50 URL: http://qjfr.ir/article-1-773-fa.html
چوبچیان لنگرودی سیده هانیه، زربخش محمدرضا. رابطۀ میان سرسختی روانشناختی، سبکهای مقابله ای و تنظیم هیجانی با گرایش به اعتیاد در دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :31-50