جذب، تربیت و توسعه حرفهای معلمان، یکی از مسئلههای اساسی کشور ما و بسیاری از دیگر کشورهاست. از این رو هدف پژوهش حاضر، تبیین مؤلفههای نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم وتربیت رسمی و عمومی کشور است و این مقاله به منظور پاسخگویی به سؤالات ذیل تدوین شده است:1- رهنمونهای مرتبط با مؤلفه جذب و گزینش معلمان با توجه به اسناد تحولی آموزش و پرورش کدام اند؟2- رهنمونهای مرتبط با مؤلفه حفظ و ارتقای معلمان با توجه به اسناد تحولی آموزش و پرورش کداماند؟ روش تحقیق روشی ترکیبی است. در مرحله نخست، با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی، تبیینی تحلیلی از مبانی نظری متناظر با سؤالات تحقیق به عمل آمده، در مرحله دوم با بهرهگیری از روش تحلیل تاملی، رهنمونهای مرتبط با هر یک از مؤلفههای جذب، گزینش، حفظ و ارتقای معلمان از اسناد تحولی آموزش و پرورش احصا شده و در مرحله سوم با بهره گیری از پرسشنامه محققساخته به صورت هدفمند، در راستای نتایج تحقیق از صاحبنظران مرتبط با موضوع، نظرخواهی به عمل آمده تا به این ترتیب اعتبار نتایج مشخص شود. پس از تکمیل پرسشنامه، آزمونهای کمّی روی دادههای استخراج شده انجام گرفته است. برای سنجش پایایی این پرسشنامه به دلیل چند گزینه ای بودن و بهکارگیری مقیاس لیکرت از آلفای کرونباخ و برای اعتبارسنجی نتایج تحقیق از آزمون آماری فریدمن استفاده شده زیرا متغیر وابسته دارای مقیاس اندازهگیری رتبه ای بوده است. یافتههای حاصل از این تحقیق ده رهنمون مرتبط با مؤلفههای جذب و گزینش و 27 رهنمون مرتبط با مؤلفههای حفظ و ارتقای معلمان بوده است.
Keshavarz, Ph.D. S, Moghadasi Z. Explaining the Components of Teacher Training System Based on the Fundamental Reform Documents of Education. QJFR 2018; 15 (3) :7-30 URL: http://qjfr.ir/article-1-772-fa.html
کشاورز سوسن، مقدسی زهره. تبیین مؤلفه های نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :7-30