[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 30-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مؤلفه های نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی
سوسن کشاورز ، زهره مقدسی
چکیده:   (4010 مشاهده)
جذب، تربیت و توسعه حرفه­ای معلمان، یکی از مسئله­‌های اساسی کشور ما و بسیاری از دیگر کشورهاست. از این رو هدف پژوهش حاضر، تبیین مؤلفه­‌های نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم وتربیت رسمی و عمومی کشور است و این مقاله به منظور پاسخگویی به سؤالات ذیل تدوین شده است:1- رهنمونهای مرتبط با مؤلفه جذب و گزینش معلمان با توجه به اسناد تحولی آموزش و پرورش کدام اند؟2- رهنمونهای مرتبط با مؤلفه حفظ و ارتقای معلمان با توجه به اسناد تحولی آموزش و پرورش کدام­اند؟ روش تحقیق روشی ترکیبی است. در مرحله نخست، با بهره‌­گیری از روش توصیفی-تحلیلی، تبیینی تحلیلی از مبانی نظری متناظر با سؤالات تحقیق به عمل آمده، در مرحله دوم با بهره­‌گیری از روش تحلیل تاملی، رهنمونهای مرتبط با هر یک از مؤلفه­‌های جذب، گزینش، حفظ و ارتقای معلمان از اسناد تحولی آموزش و پرورش احصا شده و در مرحله سوم با بهره ­گیری از پرسشنامه محقق‌­ساخته به صورت هدفمند، در راستای نتایج تحقیق از صاحب­نظران مرتبط با موضوع، نظرخواهی به عمل آمده تا به این ترتیب اعتبار نتایج مشخص شود. پس از تکمیل پرسشنامه، آزمونهای کمّی روی داده‌­های استخراج شده انجام گرفته است. برای سنجش پایایی این پرسشنامه به دلیل چند گزینه ای بودن و به­‌کارگیری مقیاس لیکرت از آلفای کرونباخ و برای اعتبارسنجی نتایج تحقیق از آزمون آماری فریدمن استفاده شده زیرا متغیر وابسته دارای مقیاس اندازه­گیری رتبه ای بوده است. یافته‌­های حاصل از این تحقیق ده رهنمون مرتبط با مؤلفه­‌های جذب و گزینش و 27 رهنمون مرتبط با مؤلفه­‌های حفظ و ارتقای معلمان بوده است.
 
 
واژه‌های کلیدی: معلم، مؤلفه های جذب، گزینش، حفظ و ارتقا، اسناد تحولی آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 596 kb]   (5222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/2 | پذیرش: 1396/10/1 | انتشار: 1397/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarz, Ph.D. S, Moghadasi Z. Explaining the Components of Teacher Training System Based on the Fundamental Reform Documents of Education. QJFR 2018; 15 (3) :7-30
URL: http://qjfr.ir/article-1-772-fa.html

کشاورز سوسن، مقدسی زهره. تبیین مؤلفه های نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :7-30

URL: http://qjfr.ir/article-1-772-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660