رابطه طرحواره های ناکارآمد اولیه با عزت نفس در میان دانش آموزان دوره دبیرستان شهر دامغان
|
نیره فیروزی فر ، حکیمه آقایی  |
|
|
چکیده: (4665 مشاهده) |
رابطه طرحواره های ناکارآمد اولیه با عزت نفس در میان دانش آموزان دوره دبیرستان شهر دامغان
نیره فیروزی فر1
دکتر حکیمه آقایی2
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه طرحواره های ناکارآمد اولیه با عزت نفس در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر دامغان بود که به روش توصیفی - همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه نوجوانان (دختر و پسر) 14 تا 18 سال شهر دامغان بوده که در سال تحصیلی94-93 در مقطع متوسطه دوره دوم (دبیرستان) مشغول به تحصیل بوده اند که 150 نفرآنان(75 نفر دختر و 75 نفر پسر) به روش تصادفی خوشه ای انتخاب و به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند.برای گردآوری داده ها از فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره های ناکارآمد اولیه یانگ و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت – نوجوانان و جوانان استفاده شده است.داده های گردآوری شده با بهره گیری از شاخصهای گرایش مرکزی، شاخصهای پراکندگی، شاخصهای توزیع و آزمونهای همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.یافته های پژوهش نشان می دهند که طرحواره های ناکارآمد اولیه با عزت نفس رابطه ای منفی دارند. به این ترتیب نتیجه گرفته میشود که وجود طرحوارههای ناکارآمد اولیه در نوجوانان (دختر وپسر) سبب کاهش عزت نفس در آنان میشود.
کلید واژگان: طرحواره های ناکارآمد اولیه، عزت نفس، نوجوانان
__________________________________________
تاریخ دریافت: 15/3/94 تاریخ پذیرش: 19/7/94
1. کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی n.firuzifar@gmail.com
2. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شاهرود، دانشکده علوم انسانیha.aghae@gmail.com |
|
واژههای کلیدی: طرحواره های ناکارآمد اولیه، عزت نفس، نوجوانان |
|
متن کامل [PDF 362 kb]
(3683 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/3/15 | پذیرش: 1394/7/19 | انتشار: 1395/10/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|