[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 9-1393 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 32-7 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانش ­آموزان­: مورد رایانه خانگی
ابراهیم طلایی ، رضوان صفیان
چکیده:   (4147 مشاهده)

واکاوی فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانش ­آموزان­: مورد رایانه خانگی

دکتر ابراهیم طلایی1

رضوان صفیان2

چکیده

مقاله حاضر با هدف واکاوی فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات با تمرکز بر رایانه خانگی از سوی دانش ­آموزان انجام گرفته است. با این هدف به دنبال کشف و هویدا نمودن الگوها، شیوه ­ها، کنشها و تعاملاتی هستیم که در حول رایانه خانگی در یک خانواده ایرانی نمونه رخ می­دهد. در این میان چرایی و خاستگاه ورود رایانه به خانه، چگونگی استفاده توسط اعضای خانواده و ادراک دانش آموزان از بهره مندیها و آورده های رایانه برای آنان مورد نظر ویژه بود. روش پژوهش از نوع مطالعه پدیدارشناسی که در آن شناخت پدیده مدنظر و شفاف سازی ابعاد آن پدیده بطور مستقل و در ارتباط با پدیده های مربوط، هدف است. روش نمونه گیری، هدفمند از نوع «حداکثر تنوع» است که به مطالعه یازده دانش ­آموز از هشت­ خانواده می­پردازد و رویکرد حداکثر تنوع به پژوهشگران کمک کرد تا احتمال تعمیم پذیری نظری را افزایش دهند. گردآوری اطلاعات با بهره ­گیری از ابزارهایی همچون پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه نیمه ساختاریافته و باز انجام گرفته و یافته ­ها نیز با روشهای تحلیل داده ­های کیفی  - از جمله سیر مراحل کدگذاری تا رسیدن به مضمونها، تحلیل شده اند. مهم­ ترین یافته ­های پژوهش عبارت اند از: ۱. خاستگاه ورود رایانه به خانه، یادگیریهای درسی نیست گرچه وجود دانش آموزان عامل خریداری رایانه بوده و پیش از آن احتمال و گرایش به داشتن رایانه پایین­تر بوده است.۲.  فعالیتهای عمده رایانه ­ای  دانش ­آموزان در خانه جنبه بازی و سرگرمی و ارتباطی دارد تا بهره ­مندیهای مستقیم درسی  3.  همین  فعالیتهای "غیر درسی" از منظر و ادراک دانش آموزان – و برخی خانواده­ ها- دلالتهای درسی و آموزشی برای دانش آموزان داشته است گرچه نمی توان بر اساس   داده­ های این پژوهش ارتباطی از نوع همبستگی یا سببیت را مدعی شد.

کلید واژگان: فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رایانه­ خانگی، یادگیری غیر رسمی

__________________________

تاریخ دریافت: 14/11/93                      تاریخ پذیرش: 3/6/94

1. استادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس                   e.talae@modares.ac.ir          

2. دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه خوارزمی         r.safian_242@yahoo.com                                                                                                                                                                                                        

واژه‌های کلیدی: فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رایانه­ خانگی، یادگیری غیر رسمی
متن کامل [PDF 360 kb]   (1009 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/14 | پذیرش: 1394/6/3 | انتشار: 1395/10/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talaee, Ph. D. E, Safian R. The Patterns of Information & Communication Technology Use among Students: The Case of Home Computers. QJFR 2014; 11 (3) :7-32
URL: http://qjfr.ir/article-1-72-fa.html

طلایی ابراهیم، صفیان رضوان. واکاوی فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانش ­آموزان­: مورد رایانه خانگی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1393; 11 (3) :7-32

URL: http://qjfr.ir/article-1-72-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645