مقایسه اثربخشی شن بازی درمانی و قصه درمانی برکمرویی و ابراز وجود کودکان دبستانی شهرستان گنبد کاووس
|
زهرا زمانی کلجاهی، جعفر شعبانی، سیدمجتبی عقیلی |
|
|
چکیده: (752 مشاهده) |
اصطلاح کمرویی برای توصیف دلهره، عدم آسایش و ناراحتی از حضور در کنار دیگران در شرایط جدید است. ابراز وجود در حکم توانایی که یک فرد برای دفاع از خود و نیز توانایی «نه گفتن» به تقاضاهایی که فرد نمیخواهد انجام بدهد، در نظر گرفته میشود. بازی درمانی برای دامنهای وسیع از مشکلات روانشناختی کودکان و نوجوانان درمانی مناسب است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش شن بازی درمانی و قصه درمانی بر کمرویی و ابراز وجود کودکان پایههای چهارم تا ششم مقطع ابتدایی شهرستان گنبد کاووس در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. برای دستیابی به این هدف، از میان جامعه آماری 45 دانشآموزی که کمرویی بیشتر و ابراز وجود کمتری داشتند بهروش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب و در سه گروه 15 نفره – دو گروه آزمایش و یک گروه گواه- گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه کمرویی استنفورد(1977)، پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی(1975) و بستههای آموزشی شن بازی درمانی و قصه درمانی بودند. در پایان نمرات پیشآزمون و پسآزمون سه گروه با هم مقایسه و دادههای بهدست آمده با تحلیـل کوواریـانس چنـد متغیره (مانکوا) تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که شن بازی درمانی و قصه درمانی بر کمرویی و ابراز وجود دانشآموزان مؤثر است. با توجه به تفاوت میانگین کمرویی و ابراز وجود در دو روش درمانی، اثربخشی درمان شن بازی بر کمرویی و ابراز وجود بیشتر از قصه درمانی بوده است. |
|
واژههای کلیدی: شن بازی درمانی، قصه درمانی، ابراز وجود، کمرویی |
|
متن کامل [PDF 451 kb]
(557 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/6/22 | پذیرش: 1398/5/30 | انتشار: 1401/6/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|