[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 56-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی شن بازی درمانی و قصه درمانی برکمرویی و ابراز وجود کودکان دبستانی شهرستان گنبد کاووس
زهرا زمانی کلجاهی، جعفر شعبانی، سیدمجتبی عقیلی
چکیده:   (228 مشاهده)
اصطلاح کمرویی برای توصیف دلهره، عدم آسایش و ناراحتی از حضور در کنار دیگران در شرایط جدید است. ابراز وجود در حکم توانایی که یک فرد برای دفاع از خود و نیز توانایی «نه گفتن» به تقاضاهایی که فرد نمی­‌خواهد انجام بدهد، در نظر گرفته می­‌شود. بازی درمانی برای دامنه‌­ای وسیع از مشکلات روان­‌شناختی کودکان و نوجوانان درمانی مناسب است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش شن بازی درمانی و قصه درمانی بر کمرویی و ابراز وجود کودکان پایه‌­های چهارم تا ششم مقطع ابتدایی شهرستان گنبد کاووس در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. پژوهش حاضر نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل است. برای دستیابی به این هدف، از میان جامعه آماری 45 دانش‌­آموزی که کمرویی بیشتر و ابراز وجود کمتری داشتند به‌­روش نمونه‌­گیری خوشه­‌ای تک­‌مرحله‌­ای انتخاب و در سه گروه 15 نفره – دو گروه آزمایش و یک گروه گواه- گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه کمرویی استنفورد(1977)، پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی(1975) و بسته‌­های آموزشی شن بازی درمانی و قصه درمانی بودند. در پایان نمرات پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون سه گروه با هم مقایسه و داده‌های به‌­دست آمده با تحلیـل کوواریـانس چنـد متغیره (مانکوا) تحلیل شدند. نتایج نشان می‌­دهد که شن بازی درمانی و قصه درمانی بر کمرویی و ابراز وجود دانش­‌آموزان مؤثر است. با توجه به تفاوت میانگین کمرویی و ابراز وجود در دو روش درمانی، اثربخشی درمان شن بازی بر کمرویی و ابراز وجود بیشتر از قصه درمانی بوده است.
واژه‌های کلیدی: شن بازی درمانی، قصه درمانی، ابراز وجود، کمرویی
متن کامل [PDF 451 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/22 | پذیرش: 1398/5/30 | انتشار: 1401/6/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani Kalajahi Z, Sha’bani , Ph.D. J, Aghili , Ph.D. S M. A Comparison of the Effectiveness of Sandplay and Storytelling Therapy in Shyness and Assertiveness of Primary School Children in Gonbad-e Kavus. QJFR. 2022; 19 (2) :43-56
URL: http://qjfr.ir/article-1-699-fa.html

زمانی کلجاهی زهرا، شعبانی جعفر، عقیلی سیدمجتبی. مقایسه اثربخشی شن بازی درمانی و قصه درمانی برکمرویی و ابراز وجود کودکان دبستانی شهرستان گنبد کاووس. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (2) :56-43

URL: http://qjfr.ir/article-1-699-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463