[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 116-91 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه­ های درسی پنهان بر میزان جامعه­ پذیری دانش ­آموزان مدارس تیزهوشان
لیلی فریدونی
چکیده:   (4605 مشاهده)

پژوهش حاضر، به نقش برنامه­ های ­درسی ­پنهان در میزان جامعه­ پذیری دانش ­آموزان مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 پرداخته است. هدف آن آشنایی با مؤلفه ­های مؤثر برنامه ­های­ درسی ­پنهان در این مدارس و شناسایی آثار مثبت و منفی این نوع برنامه ­ها بر میزان جامعه ­پذیری دانش ­آموزان تیزهوش است. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر نو ع، توصیفی-همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته­ای با 70 گویه است. برای روایی پرسشنامه از نظرات کارشناسان بهره­ گیری شده­ و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه     شده ­است. جامعه آماری 4528 نفر و حجم نمونه­ 360 نفر بوده است. برای سنجش متغیرها از آزمون آماری مناسب شامل ضریب همبستگی پیرسون، مقایسه میانگینها و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده ­شده­ است.  یافته ­ها نشان ­می­دهند که رابطه معناداری میان ارزشها و هنجارهای حاکم بر مدارس تیزهوشان و میزان جامعه­ پذیری دانش ­آموزان تیزهوش وجود دارد. از دیگر نتایج جالب توجه، رابطه معکوس میان میزان روابط دبیران و مسئولان مدرسه با اولیای دانش ­آموزان و میزان جامعه ­پذیری آنهاست. دو خرده مقیاس روابط دبیران با یکدیگر و روابط اولیا در خانواده تأثیر چندانی بر میزان جامعه­ پذیری دانش ­آموزان نداشته؛ اما رابطه میان دانش ­آموزان با یکدیگر و تأثیر این روابط بر میزان جامعه ­پذیری آنها از سطح معناداری مطلوبی برخوردار بوده ­است. نتایج سنجش رابطه میان نوع نگرش دانش­ آموزان مدارس استعدادهای درخشان به برچسب تیزهوش بودن و میزان        جامعه ­پذیری آنها نیز از سطح معناداری مطلوب برخورداربوده، اما شدت این رابطه نسبتاً ضعیف ارزیابی شده است.

واژه‌های کلیدی: جامعه­ پذیری، برنامه درسی، برنامه درسی پنهان، مدارس استعدادهای درخشان، دانش ­آموزان تیزهوش
متن کامل [PDF 727 kb]   (2961 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/11 | پذیرش: 1395/3/9 | انتشار: 1395/10/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fereidouni L. The Impact of Socialization Factors on Adolescents’ Identity The Effects of Hidden Curriculum on Gifted Students’ Sociability . QJFR 2015; 12 (2) :91-116
URL: http://qjfr.ir/article-1-55-fa.html

فریدونی لیلی. بررسی تأثیر برنامه­ های درسی پنهان بر میزان جامعه­ پذیری دانش ­آموزان مدارس تیزهوشان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1394; 12 (2) :91-116

URL: http://qjfr.ir/article-1-55-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645