[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 77-92 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مهارت مثبت اندیشی با مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان سمنان
علی علیمحمدی ، حمید شفیع زاده
چکیده:   (846 مشاهده)

رابطه مهارت مثبت اندیشی با مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان سمنان

علی علیمحمدی1

دکتر حمید شفیع زاده2

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان مهارت مثبت اندیشی با مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان سمنان در سال تحصیلی 95-94 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان سمنان به تعداد 5774 نفر است که از این میان، با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه­های مهارت مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی(1988) با پایایی 94/0 و مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) با پایایی 86/0 به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفته اند. برای تجزیه و تحلیل آماری، روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به­کار رفت و نتایج نشان داده است که دانش­آموزانی با مهارتهای اجتماعی بالا، مثبت اندیشی بیشتر و با مهارتهای اجتماعی پایین، مثبت­اندیشی کمتری دارند. همچنین تحلیل فرضیات نشان داده که مهارتهای اجتماعی دانش آموزان از طریق مثبت اندیشی آنها قابل پیش بینی است. در بررسی سؤالات هم، میانگین نمرات مثبت اندیشی دانش آموزان به طور معناداری بالاتر از حد متوسط و میانگین نمره­های مهارت اجتماعی دانش آموزان به طور معناداری پایین­تر از حد متوسط به دست آمده است.

کلید واژگان: مهارت مثبت اندیشی، مهارتهای اجتماعی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 12/12/94                     تاریخ پذیرش: 16/5/95

1. کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران                     lalimohammadi257@gmail.com

2. استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران (نویسنده مسئول)               shafizadeh11@gmail.com

متن کامل [PDF 443 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between High School Students’ Positive Thinking and Social Skills in the City of Semnan . QJFR. 2016; 12 (4) :77-92
URL: http://qjfr.ir/article-1-41-fa.html

علیمحمدی علی، شفیع زاده حمید. رابطه مهارت مثبت اندیشی با مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان سمنان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1394; 12 (4) :77-92

URL: http://qjfr.ir/article-1-41-fa.html



دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3666