[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 76-57 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطۀ ذهن آگاهی و ویژگیهای شخصیتی معلمان با خوش­ بینی آموزشی آنان
فریده حمیدی
چکیده:   (5030 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ ذهن آگاهی و ویژگیهای شخصیتی معلمان با خوش ­بینی آموزشی آنان انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. برای انجام دادن این تحقیق، از میان 900 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 148 نفر از معلمان با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه خوش ­بینی آموزشی معلمان، پرسشنامه ذهن آگاهی تورنتو و پرسشنامۀ ویژگیهای شخصیتی نئو بود. روشهای آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد فراوانی، روش همبستگی پیرسون) و آمار استنباطی (رگرسیون گام به گام) بوده است. نتایج نشان داد میان مؤلفه­ های ویژگیهای شخصیتی و ذهن آگاهی معلمان با خوش ­بینی آموزشی آنان رابطه معنادار وجود دارد. ذهن آگاهی و ویژگیهای شخصیتی معلمان می­تواند در کل 24 درصد خوش بینی آموزشی معلمان را پیش بینی کند. با توجه به تأثیر و اهمیت خوش ­بینی آموزشی معلمان به عنوان سازه ای تأثیرگذار در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری، توجه به ویژگیهای شخصیتی معلمان به عنوان یک پیش نیاز و ملاک ضروری در گزینش و ارزشیابی معلمان از اهمیتی خاص برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: خوش ­بینی آموزشی، ذهن ­آگاهی، ویژگیهای شخصیتی
متن کامل [PDF 718 kb]   (3275 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/15 | پذیرش: 1395/5/24 | انتشار: 1394/12/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Mindfulness, Personality Traits and Academic Optimism among Teachers. QJFR 2016; 12 (4) :57-76
URL: http://qjfr.ir/article-1-40-fa.html

حمیدی فریده. بررسی رابطۀ ذهن آگاهی و ویژگیهای شخصیتی معلمان با خوش­ بینی آموزشی آنان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1394; 12 (4) :57-76

URL: http://qjfr.ir/article-1-40-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645