تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری
|
محسن سوری نژاد، مهران فرهادی، رسول کردنوقابی |
|
|
چکیده: (6689 مشاهده) |
هدف این پژوهش تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و تعداد 280 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای مدارس دولتی شهر کوهدشت در سال تحصیلی 93-92 (4801N=) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی، شخصیت گلدبرگ و شیوههای فرزندپروری والدین اجرا و تحلیل شد. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری میتوانند تغییرات اهمالکاری تحصیلی را در دانشآموزان تبیین کنند (P<0.01). میان روانرنجوری با اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (P<0.01). همچنین میان وظیفهشناسی و گشودگی با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان همبستگی منفی وجود دارد (P<0.01)؛ اما میان ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و مقبولیت با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان رابطۀ معنادار وجود ندارد. در زمینۀ سبکهای فرزندپروری نیز میان سبک فرزندپروری مسامحهکار و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان همبستگی مثبت وجود دارد (P<0.01). همچنین میان سبک فرزندپروری مقتدرانه و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان همبستگی منفی وجود دارد (P<0.05)؛ اما میان سبک فرزندپروری سختگیرانه و آسانگیر با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان همبستگی وجود ندارد. به طور کلی میتوان نتیجهگیری کرد که سبکهای فرزندپروری و ویژگیهای شخصیتی میتوانند اهمالکاری تحصیلی را در دانشآموزان تبیین کنند.
|
|
واژههای کلیدی: اهمالکاری، اهمالکاری تحصیلی، ویژگیهای شخصیتی، سبکهای فرزندپروری، دانشآموزان دبیرستانی |
|
متن کامل [PDF 699 kb]
(3815 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/14 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1394/12/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|