با توجه به آثار مخرب و رو به رشد اعتیاد به اینترنت در جوامع امروزی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی و امنیت هیجانی با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان دختر انجام گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه دوم شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 252 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه اصلاح شده فراشناخت برای نوجوانان (MCQ-A)، ابزار تعلق و امنیت هیجانی (BEST) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ(IAT) را تکمیل کردند. بر اساس ضرایب همبستگی پیرسون، میان نمره کل فراشناخت و دو زیرمقیاس آن یعنی باورهایی در مورد غیر قابل کنترل بودن و خطرناک بودن، و باورهایی در مورد کفایت شناختی با اعتیاد به اینترنت رابطۀ معنادار و مثبت (0/01 >p) و میان نمره کل امنیت هیجانی و دو زیرمقیاس آن یعنی ایمنی و تعلق ( 0/01 >p) رابطه معنادار و منفی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که باورهایی در مورد غیر قابلکنترل بودن و خطرناک بودن، میتواند اعتیاد به اینترنت را به صورت معنادار و مثبت و ایمنی به صورت معنادار و منفی تبیین و پیشبینی کنند. با توجه به نتایج پژوهش و به منظور کاهش گرایش نوجوانان به استفاده از اینترنت میتوان به تغییر باورهای فراشناختی مختل و آموزش کارکردهای اصلی خانواده و آثار آن بر ایمنی هیجانی نوجوانان مبادرت ورزید.
Kheiri Y, KolahiHamed S, Pourali Vakili Miandoab M, Shalchi B. Explaining the Internet Addiction Based on Dimensions of Metacognitive Beliefs and Emotional Security in Adolescent Girls. QJFR 2024; 21 (2) :27-41 URL: http://qjfr.ir/article-1-2555-fa.html
خیری یوسف، کلاهی حامد صبا، پورعلی وکیلی میاندوآب ملیحه، شالچی بهزاد. تبیین اعتیاد به اینترنت بر اساس ابعاد باورهای فراشناختی و امنیت هیجانی در نوجوانان دختر. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :27-41