هدف مقاله حاضر، تبیین سازوکار جبران خدمات اثربخش در نظام رتبهبندی معلمان با توجه به اسناد بالادستی و با بهرهگیری از الگوی محتوایی شبکه مشاغل اونت است. روش پژوهش،کیفی از نوع تحلیل محتواست. دادههای مورد نیاز از اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی(1400-1396)، سیاستهای کلی نظام اداری، نقشه جامع علمی کشور، قانون نظام رتبهبندی معلمان، آئیننامه و شیوهنامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان گردآوری شدهاند. درصد توافق میان کدگذاران(پژوهشگران) 87% محاسبه شده است. یافتهها نشان میدهند که که باوجود توجه اسناد بالادستی به دو بُعد اصلی «پرداخت شغل- محور» و «پرداخت شاغل- محور»، در نظام کنونی رتبهبندی معلمان تنها به بُعد «پرداخت شاغل- محور» توجه شده و به الزامات و ویژگیهای شغل(معلمی) توجه نشده است. میان ابعاد و عناوین مرتبط با ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی معلمان و عملکرد آنان تفکیک صورت نگرفته است. پیشنهاد میشود شاخصهای مرتبط با ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی و شاخصهای عملکردی معلمان از هم تفکیک و استانداردهای حرفهای مرتبط با هر یک از رتبهها تعیین شود. در طراحی نظام جبران خدمات از سنجش ارزش نسبی هر یک مشاغل(رتبهها) در دستیابی به اهداف نظام تعلیم و تربیت و در مقایسه با مشاغل مشابه درون و بیرون از نظام آموزش و پرورش بهره گرفته شود.
Ebrahimi O, Abdollahi H. Explanation of the Mechanism of Effective Compensation System for the Teachers’ Ranking System. QJFR 2025; 21 (4) :85-104 URL: http://qjfr.ir/article-1-2493-fa.html
ابراهیمی امفروه، عبداللهی حسین. تبیین سازوکار جبران خدمات اثربخش در نظام رتبهبندی معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :85-104