[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 32-7 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش خانواده در برنامه درسی شایستگی- محور دوره ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش
حسن مظاهری ، نعمت الله موسی پور ، فائزه ناطقی
چکیده:   (5767 مشاهده)

هدف این پژوهش تعیین نقش خانواده در برنامه درسی شایستگی- محور دوره ابتدایی از دیدگاه اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش سه سند «برنامه درسی ملی»، «سند تحول بنیادین آموزش وپرورش» و «مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» بود. گرد­آوری اطلاعات از طریق مطالعه اسنادی و روش کتابخانه­ ای انجام شد. مدل مورد استفاده در گردآوری و تحلیل داده­ ها، مدل شش مرحله­ ای رابرتس بود. نتیجه این مطالعه به استناد 71 گزاره شناسایی شده از اسناد تحولی، نشان دهندۀ ضرورت مشارکت و تعامل خانواده ­ها در مراحل مختلف فرآیند برنامه ­درسی فرزندان خود، به منزلۀ تکلیف و وظیفه شرعی و قانونی آنهاست و تعامل خانواده و دولت به طور مشترک در سیاستگذاری های کلان آموزش و پرورش و تصمیم­ گیریها در سطوح میانی و خرد(سطح مدرسه) برنامه درسی و در سطوح ملی و منطقه ای، اجرای برنامه درسی در مدرسه و خارج از مدرسه و ارزشیابی آن به رسمیت شناخته شده است. در این اسناد بیشترین گزاره (25 مورد) به منزلۀ اصول حاکم بر جایگاه و ضرورت دخالت خانواده در نظام آموزشی، به ویژه برنامه درسی مطرح شده­است. پس از آن 17 گزاره به مشارکت آنها در اجرای برنامه درسی، 12 گزاره به تولید(طراحی و تدوین) برنامه درسی و 10 گزاره نیز به ارزشیابی برنامه درسی اختصاص داده­ شده­ است. در ضمن با توجه به اهمیت دوچندان تعامل و همراهی والدین­(خانواده­ ها) با نظام ­آموزشی به منظور تحقق بخشیدن به برنامه­ درسی در دوره ابتدایی، 7 گزاره تاکیدی و ویژه­ساز هم در این زمینه مطرح شده­ است. پیشنهاد می­ شود که در زمینه فرهنگ­سازی و نحوه مشارکت واقعی و بنیادی خانواده ­ها، نظام­نامه ای دقیق و مبتنی بر گزاره­ های اسناد تحولی و تجارب سایر کشورها تدوین و عملیاتی شود.

واژه‌های کلیدی: مشارکت خانواده، برنامه درسی دوره ابتدایی، شایستگی- محور، اسناد تحول بنیادین
متن کامل [PDF 1149 kb]   (7921 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/15 | پذیرش: 1395/1/31 | انتشار: 1396/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazaheri, Ph.D. H, Mousapour, Ph.D. N, Nateghi, Ph.D. F. The Role of Family in Competency-Based Primary School Curriculum from the Perspective of Education Fundamental Reform Documents. QJFR 2017; 14 (1) :7-32
URL: http://qjfr.ir/article-1-241-fa.html

مظاهری حسن، موسی پور نعمت الله، ناطقی فائزه. نقش خانواده در برنامه درسی شایستگی- محور دوره ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (1) :7-32

URL: http://qjfr.ir/article-1-241-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660