[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 149-129 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل ساختاری رابطه میان هویت اجتماعی و عدالت آموزشی با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در معلمان
ابوالقاسم بریمانی ، میثم آهنی رکاوندی
چکیده:   (665 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری رابطه میان هویت اجتماعی و عدالت آموزشی با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در معلمان مقطع ابتدایی بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهر بهشهر در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 143 نفر بوده است. تعداد 104 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به­‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌­عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه هویت اجتماعی (صفاری‌نیا و روشن، 1390)، عدالت آموزشی (گل­‌پرور، 1389ب) و رفتار شهروندی سازمانی (کانوفسکی و اورگان، 1996) استفاده شده است. پایایی آنها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به‌­ترتیب برابر 0/80، 0/81 و 0/83 به­‌دست آمد. به منظور تحلیل داده‌های حاصله، از مدل‌یابی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میان هویت اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی با عدالت آموزشی معلمان رابطه­‌ای معنادار وجود دارد و مقدار 48/3 درصد از رفتار شهروندی سازمانی و 72/9 درصد از عدالت آموزشی با هویت اجتماعی تبیین می‌شود و متغیر رفتار شهروندی سازمانی اثر میانجی بر رابطه میان هویت اجتماعی و عدالت آموزشی دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه شده از برازشی مناسب برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: هویت اجتماعی، عدالت آموزشی، رفتار شهروندی سازمانی
متن کامل [PDF 671 kb]   (873 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/23 | پذیرش: 1400/3/15 | انتشار: 1401/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barimani, Ph.D. A, Ahani Rekavandi M. Social Identity and Educational Justice: The Moderating Role of Teachers’ Organizational Citizenship Behavior. QJFR 2022; 19 (3) :129-149
URL: http://qjfr.ir/article-1-2320-fa.html

بریمانی ابوالقاسم، آهنی رکاوندی میثم. مدل ساختاری رابطه میان هویت اجتماعی و عدالت آموزشی با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :129-149

URL: http://qjfr.ir/article-1-2320-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645