هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری رابطه میان هویت اجتماعی و عدالت آموزشی با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در معلمان مقطع ابتدایی بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهر بهشهر در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 143 نفر بوده است. تعداد 104 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و بهروش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه هویت اجتماعی (صفارینیا و روشن، 1390)، عدالت آموزشی (گلپرور، 1389ب) و رفتار شهروندی سازمانی (کانوفسکی و اورگان، 1996) استفاده شده است. پایایی آنها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک بهترتیب برابر 0/80، 0/81 و 0/83 بهدست آمد. به منظور تحلیل دادههای حاصله، از مدلیابی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میان هویت اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی با عدالت آموزشی معلمان رابطهای معنادار وجود دارد و مقدار 48/3 درصد از رفتار شهروندی سازمانی و 72/9 درصد از عدالت آموزشی با هویت اجتماعی تبیین میشود و متغیر رفتار شهروندی سازمانی اثر میانجی بر رابطه میان هویت اجتماعی و عدالت آموزشی دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه شده از برازشی مناسب برخوردار است.
Barimani, Ph.D. A, Ahani Rekavandi M. Social Identity and Educational Justice: The Moderating Role of Teachers’ Organizational Citizenship Behavior. QJFR 2022; 19 (3) :129-149 URL: http://qjfr.ir/article-1-2320-fa.html
بریمانی ابوالقاسم، آهنی رکاوندی میثم. مدل ساختاری رابطه میان هویت اجتماعی و عدالت آموزشی با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :129-149