[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 201-179 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین عناصر برنامه آموزش حرفه ای مشارکت والدین به معلمان در دوره‌های ضمن خدمت
فائزه سورگی ، محمد اکبری بورنگ ، حسین شکوهی فرد ، هادی پورشافعی
چکیده:   (146 مشاهده)
مشارکت خانه و مدرسه برای پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی-عاطفی دانش آموزان اهمیت دارد و معلمان باید بیاموزند که چگونه این همکاری و مشارکت را ایجاد و تقویت کنند. از این رو ضرورت دارد در برنامه‌های آموزش حرفه‌‏ای معلمان نحوه صحیح ایجاد و تقویت مشارکت والدین گنجانده شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر برنامه آموزشی معلمان در دوره‏‌های ضمن خدمت در زمینۀ مشارکت خانه و مدرسه انجام‌شده است. روش پژوهش، مرور نظام‌مند و روش تحلیل یافته‌ها، تحلیل محتوای کیفی و مبتنی بر تحلیل استنتاجی بوده است که به‌منظور دستیابی به داده‌های موردنظر از روش مطالعه و بررسی متون و آثار صاحب‌نظران این حوزه و برنامه‌های موجود در سایر کشورها استفاده‌شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که برنامه درسی آموزش مشارکت والدین در قسمت اهداف بر تلفیق مباحث نظری و عملی مشارکت والدین در دوره‌های آموزشی و آموزش مهارتهای ویژه و در روش یاددهی-یادگیری بر تعامل جمعی، بارش مغزی، ایفای نقش، مطالعه موردی و تجربیات شبیه‌سازی‌شده تأکید دارد. برنامه آموزش مشارکت والدین، یادگیرنده (معلم) را عنصری می‌داند که باید به اهمیت مشارکت والدین اعتقاد و نگرش مثبت داشته و در پاسخگویی به نیازهای والدین توانمند و پاسخگو باشد و درزمینۀ ارزشیابی بر بهره‌­گیری از رویکرد خودسنجی تأکید دارد. پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آموزش حرفه‌‏ای معلمان، این دورۀ آموزشی با عناصر معرفی شده، موردتوجه دست‏اندرکاران نظام آموزشی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مشارکت والدین، معلم، ضمن خدمت، برنامه درسی
متن کامل [PDF 616 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/7/13 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1403/10/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soorgi F, AkbariBorng M, ShokouhiFard H, PourShafei H. Explaining the Elements of a Professional Training Program for Parental Participation for Teachers in In-Service Courses. QJFR 2024; 21 (3) :179-201
URL: http://qjfr.ir/article-1-2274-fa.html

سورگی فائزه، اکبری بورنگ محمد، شکوهی فرد حسین، پورشافعی هادی. تبیین عناصر برنامه آموزش حرفه ای مشارکت والدین به معلمان در دوره‌های ضمن خدمت. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :179-201

URL: http://qjfr.ir/article-1-2274-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4679