مشارکت خانه و مدرسه برای پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی-عاطفی دانش آموزان اهمیت دارد و معلمان باید بیاموزند که چگونه این همکاری و مشارکت را ایجاد و تقویت کنند. از این رو ضرورت دارد در برنامههای آموزش حرفهای معلمان نحوه صحیح ایجاد و تقویت مشارکت والدین گنجانده شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر برنامه آموزشی معلمان در دورههای ضمن خدمت در زمینۀ مشارکت خانه و مدرسه انجامشده است. روش پژوهش، مرور نظاممند و روش تحلیل یافتهها، تحلیل محتوای کیفی و مبتنی بر تحلیل استنتاجی بوده است که بهمنظور دستیابی به دادههای موردنظر از روش مطالعه و بررسی متون و آثار صاحبنظران این حوزه و برنامههای موجود در سایر کشورها استفادهشده است. یافتهها نشان میدهند که برنامه درسی آموزش مشارکت والدین در قسمت اهداف بر تلفیق مباحث نظری و عملی مشارکت والدین در دورههای آموزشی و آموزش مهارتهای ویژه و در روش یاددهی-یادگیری بر تعامل جمعی، بارش مغزی، ایفای نقش، مطالعه موردی و تجربیات شبیهسازیشده تأکید دارد. برنامه آموزش مشارکت والدین، یادگیرنده (معلم) را عنصری میداند که باید به اهمیت مشارکت والدین اعتقاد و نگرش مثبت داشته و در پاسخگویی به نیازهای والدین توانمند و پاسخگو باشد و درزمینۀ ارزشیابی بر بهرهگیری از رویکرد خودسنجی تأکید دارد. پیشنهاد میشود در برنامههای آموزش حرفهای معلمان، این دورۀ آموزشی با عناصر معرفی شده، موردتوجه دستاندرکاران نظام آموزشی قرار گیرد.
Soorgi F, AkbariBorng M, ShokouhiFard H, PourShafei H. Explaining the Elements of a Professional Training Program for Parental Participation for Teachers in In-Service Courses. QJFR 2024; 21 (3) :179-201 URL: http://qjfr.ir/article-1-2274-fa.html
سورگی فائزه، اکبری بورنگ محمد، شکوهی فرد حسین، پورشافعی هادی. تبیین عناصر برنامه آموزش حرفه ای مشارکت والدین به معلمان در دورههای ضمن خدمت. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :179-201