[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 122-101 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی معادلات ساختاری الگوهای ارتباطی والدین با مهارتهای ارتباطی در نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی
حکیمه محمدپور ، کبری حاجی علیزاده ، زیبا برقی ایرانی
چکیده:   (132 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مدل­‌یابی معادلات ساختاری الگوهای ارتباطی والدین با مهارتهای ارتباطی در نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و ذهن‌­آگاهی انجام شده است. هدف پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی- همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان 14 تا 17 ساله مشغول به تحصیل در پایه­‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل می‌­دادند و 314 نمونه پژوهش به روش نمونه­‌گیری خوشه­‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای گرد­آوری داده­‌ها از پرسشنامه تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطی خانواده(RFCP)، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک (2004)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) و  پرسشنامه مهارتهای ذهن­‌آگاهی کنتاکی (2004) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌­ها ازطریق مدل­یابی ساختاری با نرم­‌افزار Amos انجام پذیرفته است. نتایج نشان داد که تنظیم شناختی هیجان می‌­تواند در رابطه میان الگوهای ارتباطی والدین و مهارتهای ارتباطی نقش میانجی داشته باشد، اما متغیر ذهن‌­آگاهی نتوانسته است که میان الگوهای ارتباطی والدین و مهارتهای ارتباطی دانش­‌آموزان نقش میانجیگری را ایفا کند. بنابراین می­‌توان نتیجه گرفت که روابط مناسب در جامعه بر اساس روابط مناسب در خانواده شکل می­‌گیرد و هر اندازه روابط هیجانی درون خانواده‌­ها مناسب­‌تر باشد، خانواده و در پی آن جامعه از ثبات و استحکام بیشتر برخوردار خواهد شد.

 
واژه‌های کلیدی: الگوهای ارتباطی والدین، مهارتهای ارتباطی، تنظیم شناختی هیجان، ذهن آگاهی
متن کامل [PDF 557 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/11 | پذیرش: 1402/1/25 | انتشار: 1403/10/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MohammadPour H, Haji Alizadeh K, Barghi Irani Z. Finding a Model for the Structural Relationships of Parental Communication Patterns and Communication Skills in Adolescents with the Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation and Mindfulness. QJFR 2024; 21 (3) :101-122
URL: http://qjfr.ir/article-1-2271-fa.html

محمدپور حکیمه، حاجی علیزاده کبری، برقی ایرانی زیبا. مدل یابی معادلات ساختاری الگوهای ارتباطی والدین با مهارتهای ارتباطی در نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :101-122

URL: http://qjfr.ir/article-1-2271-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660