پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختاری الگوهای ارتباطی والدین با مهارتهای ارتباطی در نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی انجام شده است. هدف پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی- همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان 14 تا 17 ساله مشغول به تحصیل در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدادند و 314 نمونه پژوهش به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطی خانواده(RFCP)، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک (2004)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) و پرسشنامه مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی (2004) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها ازطریق مدلیابی ساختاری با نرمافزار Amos انجام پذیرفته است. نتایج نشان داد که تنظیم شناختی هیجان میتواند در رابطه میان الگوهای ارتباطی والدین و مهارتهای ارتباطی نقش میانجی داشته باشد، اما متغیر ذهنآگاهی نتوانسته است که میان الگوهای ارتباطی والدین و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان نقش میانجیگری را ایفا کند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که روابط مناسب در جامعه بر اساس روابط مناسب در خانواده شکل میگیرد و هر اندازه روابط هیجانی درون خانوادهها مناسبتر باشد، خانواده و در پی آن جامعه از ثبات و استحکام بیشتر برخوردار خواهد شد.
MohammadPour H, Haji Alizadeh K, Barghi Irani Z. Finding a Model for the Structural Relationships of Parental Communication Patterns and Communication Skills in Adolescents with the Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation and Mindfulness. QJFR 2024; 21 (3) :101-122 URL: http://qjfr.ir/article-1-2271-fa.html
محمدپور حکیمه، حاجی علیزاده کبری، برقی ایرانی زیبا. مدل یابی معادلات ساختاری الگوهای ارتباطی والدین با مهارتهای ارتباطی در نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :101-122