[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 78-55 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب بر استرس والدگری و انعطاف‌پذیری ‎شناختی والدین دارای کودک پیش دبستانی
زینب محمدزاده ، افسانه قنبری پناه ، مژگان مردانی راد ، یلدا دلگشایی
چکیده:   (591 مشاهده)
 هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تأثیر آموزش مبتنی ­بر نظریۀ انتخاب بر استرس والدگری و انعطاف‌پذیری ‎شناختی والدین دارای کودک پیش‌دبستانی بود. پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی، طرح آزمایش، پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و روش آماری، تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر (طرح مختلط) بود. جامعۀ پژوهش، همۀ مادران (120 نفر) مراجعه‌­کننده به سرای تداوم شهرداری ساری (سال 1398) بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ انعطاف‌پذیری ‎شناختی (دنیس و واندروال، 2010) و پرسشنامۀ استرس والدینی (آبیدین، 1995) بود. در مرحلۀ غربالگری، 30 نفر از بیماران به‌­صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کلاسهای آموزشی مبتنی بر نظریۀ انتخاب گروه آزمایش، در 8 جلسه در روزهای دوشنبه و کلاسهای گروه گواه در 8 جلسه با محتوای متفاوت و با بررسی مسائل روز، در روزهای چهارشنبه در سرای تداوم شهرداری ساری برگزار شدند. نتایج نشان داد که 8 جلسه آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب، سبب افزایش انعطاف‌پذیری ‎شناختی (اندازۀ اثر در زمان، 0/653 و اندازۀ اثر در گروه، 0/331) و کاهش تنیدگی ‎والدگری (اندازۀ اثر در زمان، 0/803 و اندازۀ اثر در گروه، 0/416) می‌شود. نتیجه‌گیری می‌شود که آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب در افزایش انعطاف‌پذیری ‎شناختی و کاهش تنیدگی ‎والدگری والدین دارای کودک پیش‌‎دبستانی مؤثر است. پیشنهاد می‌شود با هدف بهبود مهارت والدگری والدین و کاهش مشکلات رفتاری کودکان از پروتکل آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب در کلینیکهای روان‌شناختی، مراکز بهزیستی و آموزش و پرورش در قالب کارگاههای آموزشی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب، استرس ‎والدگری، انعطاف‌پذیری‎ شناختی، والدین دارای کودک پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 684 kb]   (345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/4 | پذیرش: 1402/1/23 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh Z, Ghanbaripanah A, Mardanirad M, Delgosha’ee Y. An investigation of the Effects of a Training Program Based on Choice Theory on Parenting Stress and Cognitive Flexibility of Parents with Preschool Children. QJFR 2023; 20 (2) :55-78
URL: http://qjfr.ir/article-1-2198-fa.html

محمدزاده زینب، قنبری پناه افسانه، مردانی راد مژگان، دلگشایی یلدا. تأثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب بر استرس والدگری و انعطاف‌پذیری ‎شناختی والدین دارای کودک پیش دبستانی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (2) :55-78

URL: http://qjfr.ir/article-1-2198-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645