هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب بر استرس والدگری و انعطافپذیری شناختی والدین دارای کودک پیشدبستانی بود. پژوهش از نوع شبهآزمایشی، طرح آزمایش، پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و روش آماری، تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر (طرح مختلط) بود. جامعۀ پژوهش، همۀ مادران (120 نفر) مراجعهکننده به سرای تداوم شهرداری ساری (سال 1398) بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ انعطافپذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010) و پرسشنامۀ استرس والدینی (آبیدین، 1995) بود. در مرحلۀ غربالگری، 30 نفر از بیماران بهصورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کلاسهای آموزشی مبتنی بر نظریۀ انتخاب گروه آزمایش، در 8 جلسه در روزهای دوشنبه و کلاسهای گروه گواه در 8 جلسه با محتوای متفاوت و با بررسی مسائل روز، در روزهای چهارشنبه در سرای تداوم شهرداری ساری برگزار شدند. نتایج نشان داد که 8 جلسه آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب، سبب افزایش انعطافپذیری شناختی (اندازۀ اثر در زمان، 0/653 و اندازۀ اثر در گروه، 0/331) و کاهش تنیدگی والدگری (اندازۀ اثر در زمان، 0/803 و اندازۀ اثر در گروه، 0/416) میشود. نتیجهگیری میشود که آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب در افزایش انعطافپذیری شناختی و کاهش تنیدگی والدگری والدین دارای کودک پیشدبستانی مؤثر است. پیشنهاد میشود با هدف بهبود مهارت والدگری والدین و کاهش مشکلات رفتاری کودکان از پروتکل آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب در کلینیکهای روانشناختی، مراکز بهزیستی و آموزش و پرورش در قالب کارگاههای آموزشی استفاده شود.
Mohammadzadeh Z, Ghanbaripanah A, Mardanirad M, Delgosha’ee Y. An investigation of the Effects of a Training Program Based on Choice Theory on Parenting Stress and Cognitive Flexibility of Parents with Preschool Children. QJFR 2023; 20 (2) :55-78 URL: http://qjfr.ir/article-1-2198-fa.html
محمدزاده زینب، قنبری پناه افسانه، مردانی راد مژگان، دلگشایی یلدا. تأثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب بر استرس والدگری و انعطافپذیری شناختی والدین دارای کودک پیش دبستانی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (2) :55-78